Als je straks in bikini of badpak rondloopt, wil je dat doorgaans liefst met gladde benen en bikinilijn. Voor eens en altijd: op dit moment scheer je jouw lichaam het best.

Goed & slecht nieuws

Wel, er is goed nieuws en slecht nieuws. Laten we, zoals dat hoort, beginnen met het goede nieuws. Je kan je benen wél scheren voor het zonnen, maar – slechte nieuws – je mag het niet doen vlak voor je naar het strand afzakt. Meteen na het scheren is je huid immers aangetast waardoor hij een pak gevoeliger wordt. Hierdoor kunnen je benen na het ontharen geïrriteerd raken door de zon maar ook door het zout van de zee of door chloor in een zwembad. Er is dus een korte herstelperiode nodig, die ongeveer 24 uur duurt. Best de dag voor je gaat bakken, scheren dus.

Als je jouw benen liefst na het zonnen trimt, is dat uiteraard geen probleem. Hou er dan wel rekening mee dat je jouw dode huidcellen maar ook een klein beetje van je bovenste huidlaag – waar je bruin kleurtje opzit – wegscheert. Betreft die dode huidcellen; het is beter deze voor het zonnen goed weg te scrubben. Vergeet dan wel niet voldoende SPF (liefst factor 50) te smeren om je huid te behoeden tegen pigmentvlekjes en rimpels. Heb je al heel wat pigmentvlekjes? Dit kan je doen om pigmentvlekken te verwijderen.

Bruinen zonder zon

Eigenlijk willen we je het liefst één ding aanraden: gebruik een bruinen zonder zon. Zelfbruiners hebben tegenwoordig hetzelfde effect als een dagje zonnen, zijn sneller én gezonder voor je huid. Deze 7 zelfbruiners zijn getest door onze beautyredactrice en laten geen strepen na.

Tips voor een mooi scheerresultaat

Openingsbeeld: LoveStories.