Om je huid stralend en jong te houden, maar een adres: dr. Karavani. Met zijn dertig jaar ervaring in lasertechnieken, peelings en andere lichaamsbehandelingen is hij een ster onder de dermatologen. Feeling strikte de Antwerpse huiddokter voor een interview en daarin vertelt hij wat je precies kan doen tegen pigmentvlekjes en huidveroudering.

Hier lees je welke behandeling volgens dr. Karavani effectief werkt tegen cellulitis.

1. Welke stofjes in crèmes werken preventief tegen pigmentvlekken?

‘Preventief kan je niet heel veel doen. Wat het meeste effect gaat hebben, zijn fruitzuren, vitamine C, betahydroxyzuren (voornamelijk salicylzuur), uv-filters en scrubs. Als je heel regelmatig de oppervlakte van je huid wegscrubt dan hebben de melanocyten – de cellen die pigment aanmaken – bijna geen tijd om nieuw pigment te produceren.’

2. Welke ingrediënten in crèmes vervagen pigmentvlekken die er al zijn?

‘Pigment ontstaat door een hele reeks productieprocessen. Er bestaan verschillende stoffen die in dat proces interfereren en het lichaam tegenhouden om pigment aan te maken. Om die stoffen te verhinderen, bestaan er medische en cosmetische crèmes. In medische crèmes mag je medische stoffen als cortisone toedienen. In cosmetische crèmes kan je bijvoorbeeld olie van zonnebloemzaadjes (bevat veel vitamine A, D en E) toevoegen die huid kalmeert. Hoe kalmer de huid, hoe minder pigment.’

3. Zijn er keukenmiddeltjes die pigmentvlekken of huidveroudering kunnen tegengaan?

‘Er zijn heel wat keukenmiddeltjes die pigmentvlekjes tegengaan. Zo kunnen citroen en karnemelk door hun zuurtegraad pigment losweken. Safraan heeft dezelfde werking maar dat is een vrij dure stof. Ook scrubs met korrels van zout en suiker helpen.’

4. Kan je door de juiste voeding en levensstijl rimpels voorkomen?

‘Eerst en vooral zou je moeten eten volgens je metabolisme. Zorg er door de juiste voeding door dat je hormonen niet worden verstoord. Zo zal door een teveel aan suikers na 16u je  groeihormoon bijvoorbeeld niet toenemen waardoor je niet voldoende herstelt. Ook voldoende slaap zorgt voor een stijging van dat groeihormoon én voor een stijging van je melatonine, net de twee hormonen die je nodig hebt om minder rimpels te krijgen.

Ook voldoende proteïnen en goede vetten als avocado, onverzadigde vetten, olijfolie, lijnzaadolie, sesamolie… opnemen, is belangrijk. Ook vitamine C, silicium, silenium en alle groene groenten helpen. Daarnaast doen weinig of geen alcohol en niet roken wonderen. Roken zorgt er namelijk voor dat je bloedvaten sluiten waardoor je een doffe huid krijgt. Bij vrouwen worden bovendien hormonen en oestrogeen afgebroken.’ Hier lees je waarom vrouwen sneller rimpels krijgen dan mannen.

5. Krijg je van het licht van je computer of smartphone sneller rimpels?

‘De monitors van vroeger waren een directe aanslag op onze huid, maar de blue light screens van tegenwoordig zijn helemaal safe. Ze zenden geen schadelijke ioniserende stralen meer uit, maar het licht kan uiteraard wel nog voor vermoeide ogen zorgen.’

Meer over huidveroudering