Vlieg jij straks in misery class?

Evy Van Elsacker

Behalve in business en economy kun je nu ook in ‘basic economy’ klasse vliegen. Ofte ‘misery class’, want nul comfort. De Amerikaanse Delta en United Airlines hebben ze al, en straks komt die trend overgevlogen naar Europa. Zou jij zo’n basic ticket boeken, aan een stuntprijs? Ik durf wedden van wel...

 

Je mag dan geen stoel kiezen, kunt pas als laatste het vliegtuig op en je mag geen handbagage in het kastje boven je hoofd wegstoppen. Aan dat superbasic tarief mag je maar één klein tasje meenemen dat je onder de stoel voor je schuift.

Het is nog nét iets strenger dan wat we van onze lowcost vluchten gewend zijn. Critici denken dat de service expres miniem wordt gehouden, zodat je volgende keer liever een duurder ticket koopt. Maar het is een feit. Alle airlines willen nu nog goedkopere stoelen bieden, met minder beenruimte en minder comfort. Zelfs British Airlines versmalt de seats en gaat per rij 10 stoelen zetten i.p.v. 9. Kortom, het Ryanair-model slaat overal toe. En eerlijk gezegd, als ik maar kort moet vliegen maakt het me niet uit dat ik elk drankje moet betalen, of geen warme maatijd kan krijgen – die smaakt toch niet op grote hoogte. Zolang de veiligheid niet in het gedrang komt, en ik evenveel beenruimte heb als een ander, zal ik niet klagen.

Laten we eerlijk zijn, een vlucht boeken is momenteel een beetje een raar pokerspelletje: boek ik nu, of wacht ik nog op een lagere prijs? Het is een vreemd fenomeen, eigenlijk, dat de passagier naast je misschien € 50 meer heeft betaald dan jij. Of omgekeerd, nog erger! Daarom vinden de Amerikaanse airlines het logisch dat je minder waar krijgt voor minder geld. Je belandt dan op een middelste stoel, kunt misschien niet naast je partner zitten, maar je bent straks wel waar je wil zijn voor een prikje. En hebt dan ter plaatse meer geld om te spenderen... Er is iets verleidelijks aan die idee, waardoor je dan wel even op je tanden wil bijten, tijdens de vlucht.

Ook Ryanair, Easyjet en Vueling stoppen vanaf 2017 meer – en dus smallere – stoelen in hun vliegtuigen, en offeren daar keukenruimte en een toilet voor op. Je moet dus wel goed je bekkenbodemspieren trainen voor je aan boord gaat van zo’n toestel, want het wordt aanschuiven aan de wc. Maar het wordt wel nog goedkoper. En hou je vast: er gaat al een tijdje het gerucht dat Ryanair behalve zitplaatsen ook staanplaatsen zou introduceren aan boord... :-0

Alle gekheid op een stokje, er is een ook nobel argument om te zorgen dat meer mensen in één vliegtuig passen: zo veroorzaak je minder luchtvervuiling per persoon per vlucht. Maar helaas, als de prijzen blijven dalen, zullen er juist steeds meer mensen vliegen; en zo komt het dat Ryanair als eerste maatschappij ter wereld meer dan honderd miljoen reizigers in een jaar vervoerde en 40 extra Boeings inzet op 100 nieuwe routes. Het wordt toch kiezen straks: een smallere, of een duurdere vliegtuigstoel? (EVE)

Lees hier ook de vorige blogs van Evy:

Ik ga op reis en ik neem mee... 

5 wijntoppers in de Loirestreek

 

Partner Content

Gesponsorde content