Proteïnen of eiwitten zijn erg belangrijk voor je. Ze zorgen dat je gemakkelijker gewicht verliest, zijn spierherstellend en bloeddrukverlagend. Je vindt ze vooral in eieren en vlees. Maar ook in heel wat andere voedingsmiddelen. Hier vind je 5 verschillende voedingsmiddelen die zelfs meer eiwitten bevatten dan een ei zelf. Smakelijk.

Neen, je hoeft geen grote hoeveelheden vlees en eieren te eten om voldoende proteïnen binnen te krijgen. Deze voedingsmiddelen bevatten zelfs meer eiwitten dan een eitje, dat zo’n 7 gram bevat. Smakelijk.

15 x eten boordevol proteïnen

Havermout

Een lekkere portie havermout is goed voor 13 gram eiwitten per 100 gram. Daarnaast zit het boordevol vezels die goed zijn voor je darmgezondheid.

Zalm

Dat vis gezond is, wist je natuurlijk al. Maar wist je ook dat een stukje zalm maar liefst 20 gram proteïnen bevat. Extra voordeel: de vis zit boordevol gezonde omega 3-vetten.

Noten (alle soorten)

Pindanoten bevatten maar liefst 26 gram proteïnen (per 100 gram), maar ook andere noten bevatten heel wat eiwitten. Zet dus regelmatig een handvol noten op het menu of probeer eens te bakken met amandelmeel.

Kipfilet

Wist je dat kip zo’n 23 gram proteïnen per 100 gram bevat. Daarom zijn sporters er zo dol op. Daarnaast bevat het nog eens amper vetten.

Hennepzaad

Hennepzaad is erg populair, niet zo vreemd: het bevat 33 gram proteïnen per 100 gram. Gebruik het in salades, je havermout of je soep.

Geroosterde sojabonen

Een kwart kopje van deze snack bevat zo’n 15 gram proteïnen. Bovendien bevat het ijzer en kalium. Hét perfecte ingrediënt voor je huisgemaakte notenmix.

Griekse yoghurt

Dat yoghurt gezond is, wist je natuurlijk al. Maar dat het zoveel proteïnen bevat? Kies voor de niet-vette variant, die bevat voor een kleine kom maar liefst 17 gram proteïnen en maar 100 calorieën. Voeg noten en vers fruit toe en je hebt een heerlijke snack.

Kaas

Ook kaas is een goede vleesvervanger. Zo’n 25 gram gruyère is goed voor 8 gram proteïnen. Al overdrijf je best niet, want kaas bevat veel vet.

Pompoenpitten

Ze bevatten tonnen magnesium, maar ook hun proteïnegehalte is hoog. Ruim 10 gram voor een kwart kopje. Strooi over je salade of gebruik in je huisgemaakte granola.

Pindakaas

Pindakaas is lekker én bevat maar liefst 23 gram proteïnen per 100 gram. Eet op een boterham, gebruik in een dessert of smeer een beetje op je appel.

Tofu

Liever niet te veel vlees op het menu? In tofu vind je ongeveer 12 gram proteïnen per 100 gram. Lekker!

Inktvis

Inktvis is lekker en goed voor zo’n 30 gram eiwitten per 100 gram. Gebruik hem in je pasta of maak er groenten bij.

Kidneybonen

Alle peulvruchten bevatten eiwitten, kidneybonen zijn bijvoorbeeld goed voor 9 gram proteïnen per 100 gram. Onze tip: eet ze in een lekkere chili con (of sin) carne.

Skyr

Deze Ijslandse lekkernij is een bron van proteïnen. Met z’n 11 gram eiwitten per 100 gram, is dat meer dan in yoghurt of plattekaas (hoewel deze ook al een goede bron van eiwitten zijn.)

Brood

Ook brood is een goede bron van proteïnen. In 100 gram brood vind je ongeveer 13 gram proteïnen terug.

Hoeveel proteïnen moet je eten per dag?

Volgens het Voedingscentrum moeten een volwassene gemiddeld 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht eten. Een vrouw van 60 kilogram moet dagelijks dus 48 gram proteïnen eten. Het levert namelijk calorieën en aminozuren, die laatste zijn bouwstenen voor het eiwit in het lichaam. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken, andere aminozuren haal je uit voeding. Daarnaast zijn proteïnen erg populair bij sporters, sport je veel, dan eet je best nog meer eiwitten.

Wil je graag meer eiwitten eten, maar geen idee waar te beginnen? In het boek ‘High Protein’ van Hannah Vreugdenhil vind je niet enkel meer uitleg over eiwitten, je vindt er ook 56 recepten die voor minstens 25% uit eiwitten bestaan. Smakelijk!

Meer gezonde tips: