Beetje last van de herfstblues? Of gewoon met het verkeerde been uit bed gestapt? Deze tips iedere ochtend toepassen, zorgt niet alleen dat je minder ochtendhumeur hebt, maar ook dat je je gedurende heel de dag fitter voelt, elke dag opnieuw.

De ochtendstond heeft goud in de mond. Klopt het niet voor jou? Misschien heb je wel de verkeerde ochtendgewoontes. Dankzij deze tips heb jij een hele dag meer energie.

1. Good morning sunshine

Probeer in de ochtend al even wat daglicht op te vangen. Open na het opstaan meteen je gordijnen en ga even naar buiten. Uit onderzoek gevoerd aan de Northwestern University blijkt dat mensen die pas in de namiddag de eerste zonnestralen zagen, gemiddeld een hoger BMI hadden dan degenen die de ochtendzon zagen. Probeer daarom zo’n 20 à 30 minuten licht op te vangen. Knip met het licht aan als je opstaat en ga even naar buiten voor het werk of nog beter: ga te voet of de neem de fiets. Hier lees je nog eens Hier lees je nog eens 3 redenen om vanaf nu vaker de fiets naar het werk te nemen.

2. Drink voldoende water

Zelfs ’s ochtends moet je al voldoende water drinken. Want drink je vanaf het ontbijt niet voldoende, dan loop je de rest van de dag achter met hydrateren. Te weinig vocht is niet alleen slecht voor je huid en haar, het maakt je ook vermoeid, chagrijnig en minder productief. Drink dus het eerste uur van de dag ongeveer een halve liter water. Vervang je koffie liever door een kopje warm water met citroen, hier lees je wat het met je lichaam doet.

3. Start je dag met een gezond ontbijt

Je lichaam en hersenen moeten ook wakker worden. Start je dag daarom met een gezond ontbijt. Dat zorgt voor energie. Inspiratie nodig? Dit ontbijt van Pascale Naessens is om duimen en vingers bij af te likken

4. Jaag je niet op

Een trein met vertraging of files kunnen je ’s morgens serieus op je zenuwen werken. Toch jaag je je liever niet op. Zweedse onderzoekers ontdekten namelijk dat je humeur voor de hele dag verpest kan zijn door je ’s morgens al op te jagen in het verkeer. Zorg dat je het voor jezelf wat aangenaam maakt. Lees een goed boek in de trein of luister je favoriete muziek in de auto.

5. Beweeg ’s morgens al

Beweging is belangrijk voor je. Door ’s morgens al in actie te schieten, word je meteen wakker en heb je een hele dag energie. Neen, je hoeft geen zware work-out te volgen, maar maak een korte wandeling of doe aan ochtendgymnastiek. Probeer bijvoorbeeld deze yoga-oefeningen eens.

Meer tips voor een goede ochtend:

Openingsbeeld: Mango