Je eet gezond, beweegt voldoende maar raakt toch niet van die kilo’s af? Misschien ligt het wel aan één van deze minder bekende dikmakers.

1. Melk

Melk bannen is niet nodig, maar het bevat best veel vet. Dus overdrijf liever niet. Drink ongeveer twee glazen per dag. Kies bovendien liever voor halfvolle of magere melk. Of kies voor een van deze plantaardige melksoorten. 

2. Noten

Begrijp ons niet verkeerd, noten zijn wel degelijk een gezonde snack. Maar ze bevatten veel calorieën. Een handjevol moet kunnen als snack, maar overdrijf niet. Let trouwens op met de nootjes met een korstje, want dat bevat vaak veel vet en suiker. Kies dus liever voor de natuurlijke noten. Hier lees je nog eens welke soorten het gezondst zijn. 

3. Muntjes en kauwgom

Je hebt het snoep waarschijnlijk al achterwege gelaten, maar muntjes bevatten vaak veel suiker. Kauwgom bevat niet altijd suiker, maar wel zuren die je tandglazuur aantasten. Bovendien krijg je door het kauwen een hongergevoel. Liever niet meer doen dus.

4. Granola

Je ontbijtgranen vervangen door granola is een goed idee. Maar de ‘gezonde’ ontbijtgranen die je in de supermarkt koopt, bevatten vaak veel suikers. Kies daarom liever voor een zelfgemaakte granola.

5. ‘Gezonde’ dressings

Salade eten is goed, maar sausjes zorgen snel voor heel wat extra vet. Zelfs de ‘gezonde’ dressings bevatten vaak heel wat suiker. Maak zelf een gezonde dressing op basis van olie en azijn bijvoorbeeld. Tzatziki, hummus en tapenades bevatten meestal erg veel vet, en die je in de winkel koopt zijn vaak een suikerbom. Ook hier ga je dus best zelf aan de slag.

6. Een slaaptekort

Onvoldoende nachtrust heeft een belangrijk effect op je gewicht. Het stuurt je hormonenhuishouding in de war en vermoeidheid werkt een hongergevoel in de hand. Voldoende nachtrust is daarom essentieel als je wilt afvallen.

7. Stress

Tenslotte kun je ook best niet te veel stressen, dat zorgt immers dat je meer zin krijgt in ongezond eten en stuurt net als dat slaaptekort je hormonenhuishouding in de war. Voldoende tijd inplannen voor jezelf is de boodschap.

Meer tips om enkele kilo’s af te vallen: