Je eet gezond, beweegt voldoende maar raakt toch niet van die kilo’s af? Misschien ligt het wel aan één van deze minder bekende dikmakers.

1. Melk

Melk bannen is niet nodig, maar het bevat best veel vet. Dus overdrijf liever niet. Drink ongeveer twee glazen per dag. Kies bovendien liever voor halfvolle of magere melk. Of kies voor een van deze plantaardige melksoorten. 

2. Noten

Begrijp ons niet verkeerd, noten zijn wel degelijk een gezonde snack. Maar ze bevatten veel calorieën. Een handjevol moet kunnen als snack, maar overdrijf niet. Let trouwens op met de nootjes met een korstje, want dat bevat vaak veel vet en suiker. Kies dus liever voor de natuurlijke noten. Hier lees je nog eens welke soorten het gezondst zijn. 

3. Muntjes en kauwgom

Je hebt het snoep waarschijnlijk al achterwege gelaten, maar muntjes bevatten vaak veel suiker. Kauwgom bevat niet altijd suiker, maar wel zuren die je tandglazuur aantasten. Bovendien krijg je door het kauwen een hongergevoel. Liever niet meer doen dus.

4. Granola

Je ontbijtgranen vervangen door granola is een goed idee. Maar maak hem zeker zelf en ook hier geldt weer: met mate. Maak hem trouwens liever zelf, in de granola die je in de winkel koopt, zit vaak erg veel suiker.

5. ‘Gezonde’ dressings

Salade eten is goed, maar sausjes zorgen snel voor heel wat extra vet. Zelfs de ‘gezonde’ dressings bevatten vaak heel wat suiker. Maak zelf een gezonde dressing op basis van olie en azijn bijvoorbeeld. Tzatziki, hummus en tapenades bevatten meestal erg veel vet, en die je in de winkel koopt zijn  vaak een ware suikerbom. Ook hier ga je dus best zelf aan de slag.

Meer tips om enkele kilo’s af te vallen: