Op 16 maart vieren we de internationale dag van de slaap. En dat slaap levensnoodzakelijk is voor je gezondheid, weet je ondertussen wel. Wij zetten enkele belangrijke weetjes over slaap voor jou op een rijtje. Slaapwel!  
  • Finnen scoren het hoogst op de beste slaapcontinuïteit met een score van 3,4 uit 5 (5 vertegenwoordigt een zeer continue slaap.) Niet verwonderlijk dus dat Finland jaarlijks in de lijst met gelukkigste landen ter wereld staat. China scoort het laagst met een score van 2,7, dat wijst op een vrij gefragmenteerde slaap.
  • De gemiddelde wereldwijde slaapduur is 7 uur en 22 minuten, waarbij Estland het langst slaapt (7 uur en 36 minuten) en Japan het minst (6 uur en 33 minuten).
  • Vrouwen over heel de wereld slapen langer en beter dan mannen, gemiddeld 7 uur en 35 minuten. Lees hier nog eens waarom we meer slaap nodig hebben dan mannen.
  • De leeftijdsgroep die zonder onderbrekingen het meest gezond slaapt, zijn de 18-29-jarigen die gemiddeld 7 uur werkelijke slaaptijd registreren. De 40-64-jarigen noteren wereldwijd de minste slaaptijd op 6 uur en 50 minuten.

Weetjes over de Belgen:

  • Gemiddeld gaan Belgische vrouwen iets eerder slapen dan mannen en slapen ze 25 minuten langer, waarbij ze 7 uur en 45 minuten slapen in plaats van 7 uur en 20 minuten voor mannen. Over het algemeen worden Belgische mannen en vrouwen ongeveer wakker op hetzelfde tijdstip, respectievelijk om 7:20 uur en 7:23 uur ’s ochtends.
  • Gedurende de week gaan Belgen gemiddeld om 23:41 uur naar bed en staan ze om 7:03 op, met een totaal van 7 uur en 21 minuten slaaptijd. In het weekend slapen Belgen gemiddeld 27 minuten meer, de bedtijd schuift op naar 0:17 uur en de ochtend start dan pas om 8:07 uur.
  • Over het algemeen ervaart de Belg een redelijk continue nachtrust met een gemiddelde van 3,1 uit 5 op de continuïteitsschaal van Polar. Gemiddeld ervaart de Belg 23,7 korte onderbrekingen gedurende de nacht en 5,3 lange onderbrekingen. Hoewel de gemiddelde slaaptijd van de Belg 7 uur en 3 minuten is, als Polar de onderbrekingen mee neemt, verschuift de actuele slaaptijd naar 6 uur en 57 minuten.

Het onderzoek

Het onderzoek werd gevoerd door Polar, dat zich al meer dan 40 jaar bezighoudt met draagbare sport- en fitnesstechnologie. Er werden meer dan 6 miljoen nachten geanalyseerd aan de hand van de slaaptrackers van Polar Sleep Plus. Slaap je zelf niet goed? Lees dan deze tips.

Meer over slaap: