In een perfecte wereld toveren we iedere dag drie heel gezonde, magere maaltijden op tafel. We zorgen dat ons ontbijt – havermout met vers fruit – klaarstaat, dat we een gezonde salade meenemen naar het werk en dat ons avondmaal een lichte, zelfbereide maaltijd is. Inderdaad, in een perfecte wereld zou dat lukken. In ons hectisch leven dat  gevuld is met een bloeiende carrière, een tof gezin en een interessant sociaal leven, lukt dat niet altijd. En stiekem zijn we jaloers op mensen die het wel lukt. Heb je écht weinig tijd? Lees dan gewoon dit even, ook jou lukt het wel hoor.

1. Weg met die alles-of-niets-mentaliteit

Klaar voor de start? Schrijf je doelen op, en beslis hoe je ze zult naleven. Maar wees niet te streng. Je dieet is niet helemaal om zeep omdat je deze middag bezweken bent voor de steak met frietjes in het bedrijfsrestaurant. Iedere kleine stap naar een gezonde levensstijl helpt. Wees realistisch bij het opschrijven van je doelen: als je nu nooit sport, is de kans heel klein dat je drie keer per week gaat lopen en 2 keer per week pilates inplant. Maak je doelen bovendien zo specifiek mogelijk. ‘Ik wil graag 10 kilo afvallen‘, is niet specifiek genoeg.

2. Overloop je gewoontes

Het is goed om – al voor je dieet – een voedingsdagboek bij te houden. Zo krijg je de kans even stil te staan bij je gewoontes. Eet jij iedere avond een zak chips tijdens je favoriete Netflix-serie, dan kun je overwegen die te vervangen door een andere snack. Denk ook even na over waarom je eet. Heb je op al die momenten honger of is het eerder een gewoonte, of eet je omdat je droevig bent of stress hebt? Nu is het tijd om die gewoontes aan te passen: vervang je ongezonde snacks door gezonde en je komt al een heel eind.

3. Maak een lijstje met gezonde ingrediënten waar je dol op bent

We associëren een gezonde levensstijl nog steeds te vaak met dingen die we niet mogen eten of minder lekkere, gezonde alternatieven. Maak er iets positiefs van en maak een lijst met gezonde ingrediënten waar je dol op bent. Van overheerlijke pastinaakpuree, tot een stukje gegrilde zalm óf een lekkere huisgemaakte hummus op basis van kikkererwten. Geef toe, je begint al een beetje te watertanden hè? 😉

Enkele gezonde recepten waar je dol op zult zijn:

4. Ban geen volledige voedingsgroepen

Paleo, Dukan of glutenvrij… Er zijn heel wat verschillende diëten die hele voedingsgroepen (tijdelijk) schrappen. Dat is geen goed idee. Het is gezond om pakweg minder koolhydraten  en suikers te eten, maar houd het realistisch, af en toe een stukje brood moet zeker kunnen. En door jezelf het te verbieden, is de kans groot dat je de eerstkomende keer als je het broodmandje ziet op restaurant, heel veel naar binnen schrokt.

5. Zoek beweging die je écht leuk vindt

Het heeft geen nut een duur fitnessabonnement te betalen als je er een grondige hekel aan hebt. Er zijn voldoende andere sporitieve activiteiten die je kunt doen. Van yoga tot boksen of dansen… Nog beter: combineer je sociale activiteiten met vriendinnen. Echt weinig tijd? Zorg voor mini-breaks overdag. Start je dag met 10 minuten yoga, ga tijdens de lunch een half uurtje wandelen met collega’s en doe ‘s avonds 10 minuten oefeningen thuis. Vergeet daarnaast niet om de trap te nemen, je auto wat verder te parkeren en kleine afstanden met de fiets te doen. Alle beetjes helpen.

6. Slaap voldoende

Hoe druk je het ook hebt, zorg dat je altijd voldoende slaapt. Een slaaptekort is niet alleen gevaarlijk én slecht voor je gezondheid, het zorgt dat je kilo’s er maar niet afvliegen.

7. Heb geduld

Wondermiddeltjes om snel af te vallen bestaan nu eenmaal niet. Crashdiëten zijn gevaarlijk en kun je onmogelijk volhouden. Er zit dus niets anders op dan geduld te hebben.

Nog enkele tips:

  • Drink voldoende water: zorg dat je altijd een herbruikbare fles meeneemt, overal waar je gaat.
  • Eet meer groenten: groenten zitten boordevol vezels, geven je een verzadigd gevoel en bevatten amper calorieën. Niet te vergeten: ze zijn overheerlijk. Eet ze tijdens iedere maaltijd, ja ook tijdens het ontbijt!
  • Zet proteïnen op het menu: denk aan kip, ei, vis… Ze zijn de perfecte aanvulling bij je groenten en zorgen eveneens voor een verzadigd gevoel.
  • Gezonde vetten zijn écht belangrijk: olijfolie, avocado… het is écht oké om vetten te eten, ze zijn zelfs noodzakelijk voor een gezond lichaam.
  • Vermijd fruitsap en smoothies: eet fruit, maar blend ze niet tot een sapje. Drink water en eet je fruit, zo eet je er veel minder van (in 1 glaasje sinaasappelsap zitten veel meer appelsienen dan dat je zou eten.)

Meer over afvallen:

SOURCE: TIME Magazine