Slaap jij voldoende, maar voel je je toch nog vermoeid? Het kan ook andere redenen hebben. Deze 9 factoren lokken vermoeidheid uit.

1. Je drinkt te weinig

Een groot deel van ons lichaam bestaat uit water. Bovendien is water noodzakelijk als je enkele kilo’s wilt verliezen. Maar ook voor je energiepeil is voldoende water drinken een must. Drink je te weinig, dan vermindert je bloedvolume en wordt je bloed dikker. Dat zorgt dan weer dat je hart minder efficiënt pompt en dat de snelheid waarmee zuurstof en voedingsstoffen je spieren en organen bereiken, vertraagt. Neem dus snel een glaasje! Drink jij te weinig? Hier vind je 5 tips om meer te drinken.

2. Je neemt een slaapmutsje

Een borreltje om beter in te dutten? Vergeet het! Je wordt misschien loom en valt gemakkelijk in slaap als je een beetje drinkt, maar onderzoeken tonen aan dat je slaapkwaliteit veel slechter is. Om nog maar te zwijgen van de potentiële kater waar je de volgende dag mee opstaat. Toch een kater opgelopen? Probeer dan zeker dit drankje.

3. Je sport niet (voldoende)

Geen zin in fitness of Zumba vanavond? Misschien toch maar doen. Lichaamsbeweging verhoogt je conditie, doet je gelukkiger voelen en zorgt dat zuurstof en voedingsstoffen naar je weefsels gaan. En dat is goed voor je energieniveau. Geen zin in sport? Maak dan een toffe wandeling. Hier vind je 17 redenen waarom wandelen zo gezond is.

4. Je zegt altijd ja

Ja het is leuker als je iedereen altijd plezier kunt doen. Maar luister ook vooral naar jezelf. Geen zin in dat etentje met die vriendin, kun je die extra taak op het werk er echt niet bij of heb je geen zin om 3 weken op de hond van de buren te passen terwijl zij in Zuid-Amerika vertoeven… Zeg dan gewoon neen. Het kost te veel energie om ja te zeggen, en doe je het te vaak, dan word je er echt vermoeid van. Neen leren zeggen is dus duidelijk de boodschap. Hier lees je hoe je dat doet.

5. Je vergat je ontbijt

Sla jij het ontbijt regelmatig over? Dan zou het wel eens kunnen dat je helemaal niet zo productief bent op je werk. Je lichaam verbrandt namelijk ‘s nachts het eten van de avond ervoor. s’ Ochtends heb je dus nieuwe energie nodig. Zo blijft ook je verteringsproces in werking. Inspiratie nodig? Hier vind je 3 recepten.

6. Je bent verslaafd aan je smartphone

Te veel met je smartphone bezig zijn is niet gezond. Zeker voor je gaat slapen leg je hem best aan de kant, want het licht zorgt ervoor dat je moeilijk inslaapt. Maar ook constant je mails checken zorgt ervoor dat je nooit volledig ontspant. Na je werk kom je best even volledig tot rust, schakel daarom meldingen van mails uit. Dat doen trouwens de meest succesvolle mensen ook hoor. Hier lees je wat ze nog meer doen na het werk.

7. Je eet te veel troep

Te veel verwerkt voedsel is niet alleen slecht voor je lijn, je wordt er ook erg moe van. Belangrijk dus om gezond te eten. Kook liever zelf een heerlijke gezonde maaltijd, en maak bewuste keuzes. Calorieën tellen is dan weer géén goed idee, zegt dr. Cordtvriendt. Lees er hier meer over.

8. Een rommelig bureau

Rommel in je huis is rommel in je hoofd, wordt wel eens gezegd. En rommel in je hoofd is vermoeiend. Ook te veel troep op je bureau put je mentaal uit. Het zorgt ervoor dat je minder gemakkelijk informatie verwerkt en dat je moeilijker focust. Een goed voornemen: ruim iedere avond snel je bureau op voor je naar huis vertrekt. Zo start je ‘s morgens met een proper bureau en moet je nooit lange opruimsessies houden. Bovendien is een rommelig bureau niet goed voor je hersenen. Lees er hier meer over.

9. Iets anders?

Vermoeidheid kan ook wijzen op andere dingen. Misschien heb je wel een ijzertekort? Of misschien liggen een burn-out of depressie op de loer. Maar langdurige vermoeidheid kunnen ook andere oorzaken hebben. Ben jij lang vermoeid? Ga dan zeker langs bij je huisdokter.

Meer over energie en slaap: