Een strak voedingsschema met afmattende work-outs in de fitness? Het kan ook anders. Je kan je lichaam ook perfect summer proof maken door gewoon wat op je voedingsgewoonten te letten. Wij selecteerden alvast negen tips om jou klaar te stomen voor die fantastische bikini.

 

1. Kies voor volkoren

Het is een kwestie van gewoonte… Vervang je wit brood, rijst of pasta door de volkorenversie en je bent veel sneller verzadigd. Ook je cholesterol zal je dankbaar zijn als je je boodschappenlijstje een beetje aanpast.

2. Drink voldoende water

Oké, water is belangrijk om je vochtbalans op peil te houden, maar ook als je wat kilo’s wil verliezen, speelt water een belangrijke rol. Wanneer je een hongergevoel krijgt, is de kans namelijk groot dat je gewoon dorst hebt. Drink dus eerst een flink glas water en je zal merken dat je nadien vaak geen honger meer hebt. Problem solved! Liever wat afwisseling? Drink groene of  muntthee of voeg deze heerlijke Ginger Blast toe aan je water.

3. Ontbijt

Vermageren betekent niet dat je de koningin moet worden in zo weinig mogelijk calorieën opnemen. Fout, fout, fout! Een essentiële maaltijd zoals een ontbijt overslaan, is dus geen goed idee. Zet je ‘s morgens juist veel vezels en eiwitten op je menu dan stimuleer je zelfs je gewichtverlies. Kies liever niet voor banaan, hier lees je waarom.

4. Slaap voldoende

Slapen en tegelijkertijd afvallen? Van een win-winsituatie gesproken! Toegegeven, soms laat je werk of levensstijl het gewoon niet toe, maar tijdens je nachtrust maak je wel de nodige hoeveelheid leptine aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat er een alarm afgaat wanneer je lichaam voldoende voedsel heeft binnengekregen. Slaap je dus minder dan zeven uur dan loop je het risico om dit signaal te mislopen en zelfs extra zin te krijgen in het assortiment van je favoriete fastfoodketen. Hier lees je wat te weinig slaap nog meer doet met je lichaam.

5. Kleinere porties

The bigger, the better klinkt mooi in de modewereld, maar als het op je eetservies aankomt, ben je best iets minder enthousiast. Wist je dat je per maaltijd zo’n 100 tot 200 calorieën kan besparen door enkel en alleen een kleiner bordje te nemen? Je schept namelijk minder op en je honger is net zo goed gestild.

6. Eet langzamer

Kan je jezelf moeilijk aan een strikt dieet houden? Dan is een trucje zoals traag eten misschien wel de oplossing. Neem je tijd om te eten en kauw voldoende op elke hap die je neemt. Je lichaam geeft pas na twintig minuten aan dat je voldoende gegeten hebt. Als je in die tijd je maaltijd naar binnen schrokt, is de kans groot dat je al veel meer gegeten hebt dan nodig.

7. Say no to alcohol

Af en toe een glaasje wijn kan geen kwaad, maar alcohol staat er nu eenmaal om bekend om meer calorieën te bevatten dan eiwitten. Bedenk daarbij nog eens de schaaltjes nootjes en de som is snel gemaakt.

8. Take a veggie day

40 dagen zonder vlees mag dan misschien wel een beetje overdreven zijn voor jou, maar af en toe eens vegetarisch eten werpt zijn vruchten af. Vegetariërs wegen tot 20 procent minder dan vleeseters omdat ze nu eenmaal meer vezels eten en dus sneller een verzadigd gevoel krijgen. Ontdek hier 12 vegetarische restaurants.

9. Beweeg

Een wandeling door het park bijvoorbeeld is niet alleen goed om je gedachten te verzetten, je verbrandt er ook de nodige calorieën mee. Klinkt dit wat te saai voor jou? Zet dan je favoriete muziek op en dans de ziel uit je lijf. Je wordt er ook nog eens gelukkig van. Ontdek hier 10 tips die leiden naar geluk.

Ben je nog op zoek naar enkele gezonde receptjes om een gezonde levenstijl aan te nemen? Check dan zeker deze vier healthy zomerse recepten of deze vijf slanke BBQ-gerechten.

Openingsbeeld: Sézane

Meer zomerse tips: