1 op 3 Belgische vrouwen wilt meer dan 5 kg verliezen na de zomer. Dat blijkt uit een grote bevraging van WW, het nieuwe Weight Watchers. De Belgische vrouw is kennelijk niet zo tevreden met haar after summer body.

Daar is de september-rush: werk, school, hobby’s… Het is terug druk. Al is het de zomer die sporen naliet op ons gewicht. Tijdens de vakantie letten we doorgaans minder op wat we eten en drinken, en zorgen terrasjes, barbecues en festivals voor heel wat extra calorieën.

Tijd dus voor een onderzoek, dacht WW. En daar kwamen een aantal opmerkelijke resultaten uit.

  • Twee op drie Belgen zou zich beter voelen met enkele kilo’s minder na terugkomst uit vakantie.
  • 74% van de vrouwen wil minstens 1 kilo verliezen na de zomer
  • 1 op 3 vrouwen wil meer dan vijf kilo kwijt
  • Het zijn vooral vrouwen tussen 35 en 54 jaar die meer dan 5 kilo willen afslanken
  • 70% van de Belgen neemt zich voor om vanaf september gezonder te leven
  • Crashdiëten zijn uit: 94% van de Belgen verkiest een gezonde levensstijl boven een crashdieet
  • De 55-plussers zijn meer tevreden met hun gewicht: 32,7% geeft namelijk aan dat ze geen kilo’s willen verliezen en dat ze tevreden zijn
  • 2 op 3 mannen geeft aan ook kilo’s te willen verliezen

Goede voornemens

Uit het onderzoek blijkt ook dat 7 op 10 Belgen na de vakantie goede voornemens maakt voor september. 73,5% van de Belgische vrouwen neemt zich voor actie te ondernemen. Meer precies: de helft van de vrouwen besluit op haar voeding te letten, 1 op 3 neemt zich voor te gaan sporten.

Tips om enkele kilo’s te verliezen

  • Kies niet voor een crashdieet, maar voor een gezonde levensstijl. Bovendien is het belangrijk om op lange termijn te denken. De app of lessen van WW helpen je op weg.
  • Vervang je favoriete ongezonde gerechten door een gezonde variant: zot op chocolade, dan is deze gezonde brownietaart helemaal je ding, en gehakballetjes in tomatensaus kunnen heel gezond zijn hoor. Het is een kwestie van de juiste keuzes maken.
  • Eet voldoende: eet minstens drie maaltijden per dag, eet veel groenten, vezels en zet voldoende gezonde vetten op het menu.
  • Drink voldoende water.
  • Beweeg! Wandel, fiets, dans of zoek een sport die je ligt.
  •  Vermijd snoep, fastfood en kant- en klaargerechten.
  • Plan en doe aan mealpreppen: in september is het druk, plan daarom op voorhand je maaltijden. Door op zondag (of een andere vrije dag) een aantal gerechten te maken die je kunt invriezen, heb je altijd iets gezonds in huis.

Meer over gezondheid:

(Bron: WW – Beeld: Getty)