Een nieuw jaar, dat zijn nieuwe voornemens. Óf bestaande voornemens dit jaar wél proberen waar te maken. Ga jij dit jaar écht gezond eten? Probeer de ruilmethode eens, het eenvoudige trucje helpt je op weg.

Gezond eten is lekker, toch grijp je telkens terug naar jouw favoriete guilty pleasures. Herkenbaar? Dan is de ruilmethode helemaal je ding. Het is erg eenvoudig: ruil je ongezonde snack of maaltijd in voor een gezondere variant. Eet jij ’s morgens dagelijks een witte boterham met choco? Ruil je wit brood in voor de bruine variant. Ben je er helemaal aan gewend, kies dan voor pindakaas in plaats van choco. Door langzaamaan je ongezonde gewoontes in te ruilen voor een gezonde variant, kan je gezond jaar niet meer stuk.

Je kiest zelf wat je ruilt voor welk gerecht. Maar met deze lijst helpen we je alvast op weg.

  • Ruil je spaghetti bolognaise in voor courgetti met groentensaus
  • Vervang je pizza door een wrap boordevol groenten
  • Kies niet voor chips, maar voor ongezouten noten
  • Vervang je witte pasta door een donkere of speltvariant
  • Ruil je gesuikerde koffie in voor ongezoete thee
  • Kies niet voor frisdrank, maar voor water
  • Ruil snoep in voor een gezonde snack

View this post on Instagram

Breakfast vs. breakfast – which side are you? 😋 . Even if you’re not an eggs' fan, there are so many high protein, lower sugar ways to start your day. A quality protein shake with some healthy fats & greens, greek yogurt with fruit or even a clean protein bar like @HempleteNutrition are some examples. . When it comes to fruit, eating fruit is a much better low calorie and high fiber option. While you could easily drink 11.5 oz of orange juice, you most likely would not eat 3.5 oranges in one sitting (the equivalent in calorie amount). . More info on each side below: . Left side: 2 cups cereal 1 cup milk 11.5 oz orange juice . Right side: 2 medium boiled eggs 1/2 avocado 1 raw bell pepper 1 small orange . By @meowmeix . . #cleaneating #healthyfood #paleo #glutenfree #fitfood #breakfast #brunch #paleodiet #healthyeating #whole30 #eggs #primal #morning #cleaneats #nutrition #lowcarb #avocado #lchf #yum #healthychoices #foodpic #jerf #paleolifestyle #organic

A post shared by Health and Nutrition🏃‍♂️🥗 (@calories.hub) on

View this post on Instagram

“FRUIT SALAD” VS REAL FRUIT SALAD . Food like products pretending to be “healthy” like these fruit lollies will only fuel sugar cravings and make you hungrier! So don’t be fooled by the “99% fat free” or “natural” health claims. . On the other hand real whole fruit contains hunger satisfying fibre which helps to promote feelings of fullness while providing you with a delicious sweet natural energy boost. NO HEALTH CLAIM REQUIRED🤣 . What’s your fav fruit salad combo? . . . . By @be.body.confident . . . . . #foodcomparison #calories #weightlosstips #weightloss #weightlossideas #healthychoice #eatthisnotthat #caloriecounting #nutritionfacts #fatloss #bbgprogress #notadiet #healthyswaps #healthyswap #weightlosssupport #weightlosshelp #caloriecounting #caloriedeficit #lowcarb #weightlosstip #wholefooddiet #healthychoices #justeatrealfood #cleaneats #vegansnacks #vegan #fruit #fruitsalad #weightlossplan #wholefoods

A post shared by Health and Nutrition🏃‍♂️🥗 (@calories.hub) on

Alle beetjes helpen

Het grote voordeel: alle beetjes helpen. Maak er een gezond jaar van!

Meer gezonde tips voor 2019: