Heb jij ook nood aan een tussendoortje zo nu en dan? Grijp niet naar koeken of andere suikerrijke producten, maar kies liever voor een gezonde snack. Gezondheidscoach Goedele Leyssen tips haar favoriete snacks.

 

Sugar cravings

Waarom heb je zo’n zin in suiker?

Dat je zin hebt in suiker is eigenlijk helemaal niet zo vreemd: we zijn genetisch geprogrammeerd om suiker lekker te vinden. In de eerste plaats omdat we er energie van krijgen. Hoe meer we ervan eten, zo redeneert ons brein, hoe langer we het uithouden moest er een tijd geen voedsel beschikbaar zijn (zoals in de oertijd, maar ondertussen al lang niet meer, geregeld het geval was). Eet je een Malteser, dan zal je brein je dus aansporen om zo snel en zoveel mogelijk Maltesers in je mond te stoppen. De suiker die je niet verbruikt, zal zorgvuldig opgeslagen worden als vet.

Zoet maakt je geest ook scherp -je brein draait namelijk op glucose- en zorgt ervoor dat je rationeel kunt denken en beter kunt reageren op uitdagingen.

En dan is er nog de emotionele factor: zoete snacks zorgen dat endorfines (gelukshormonen) vrijkomen. Ben je moe, heb je stress of zit je even niet zo lekker in je vel? Dan zul je ongetwijfeld zin hebben in brood, pizza, chocolade en andere zoetigheden.

Omdat één koekje helaas vaak véél koekjes worden, kies je liever voor gezonde snacks. Dit zijn de favorieten van gezondheidscoach Goedele Leyssen.

 

Gezonde snacks

Je hebt zin in ‘iets’, maar je houdt het graag gezond? Hier komen enkele opties:

  • Havermoutcrackers of andere crackers, met hummus.
  • Een handvol amandelen. In amandelen zitten meer vezels dan in om het even welke andere notensoort. Ze bevatten ook essentiële vetzuren, vezels, vitamines, essentiële aminozuren en mineralen, waaronder magnesium. Andere noten zijn ook super uiteraard.
  • Een gekookt eitje.
  • Stukjes wortel, komkommer, bloemkool en selder, eventueel ook met hummus.
  • Gedroogd fruit zoals abrikozen, mango, pruimen, rozijnen en vijgen vormen een gezonde bron van energie. Eet ze wel met mate.
  • Een stuk appel of een dadel met pindakaas. Pindakaas zit vol eiwitten die je een voldaan gevoel geven.
  • Popcorn met currypoeder, paprikapoeder, zwarte peper of kaneel

Wil je graag zelf aan de slag, probeer dan eens dit recept uit Goedeles boek MoodFood.

Bananenijs met noten, gedroogde abrikoos en granola

Zorg dat je altijd wat bananen in je diepvries hebt zitten. Zo kun je op om het even welk moment bananenijs maken: een gezonde en snelle zin-in-zoetoplossing.

Tip:  Pel je bananen en snijd ze alvast in stukjes voor je ze in de diepvries stopt.

Voor 1 portie

  • 1 banaan, diepgevroren in stukjes
  • 1/4 kop gemengde noten (walnoten, amandelen, cashews, hazelnoten, macadamianoten…)
  • 1 gedroogde abrikoos (of dadel, of enkele rozijnen), in stukjes gesneden
  • 1/4 theelepel kaneel
  • 1/4 kop rijstmelk
  • 1 eetlepel granola
  • gemalen kokos

Hoe maak je het?

  • Doe de stukjes bevroren banaan in je hakmolentje met de noten, de abrikoos, de kaneel, de rijstmelk en de granola en mix.

Tips:

  • Als je een grotere hoeveelheid bananenijs wilt maken, dan kun je beter je keukenrobot gebruiken.
  • Je zou je bananen ook kunnen blenden met de andere ingrediënten vooraleer je ze in de diepvries stopt en in aparte porties invriezen. Dan moet je er wel tijdig aan denken om ze uit de diepvries halen.
  • Uiteraard kun je dit recept ook maken met bevroren bosvruchten in plaats van banaan.

 

Benieuwd naar meer tips van coach Goedele Leyssen, lees dan zeker het dossier rond zelfzorg dat we samen met Goedele Leyssen schreven. 

Meer tips over gezonde voeding: