Probeer jij de levensstijl van Pascale Naessens te volgen en minder koolhydraten op het menu te zetten? Het is altijd even zoeken naar gezonde snacks maar deze geven een verzadigd gevoel, zitten boordevol proteïnes én zijn arm aan koolhydraten. Smakelijk!

Minder koolhydraten, méér energie

Volgens Pascale – en heel wat andere gezondheidsexperten – leef je het gezondst door een low carb dieet te volgen. Je zet voldoende groenten, fruit en proteïnes op het menu, eet zo natuurlijk mogelijk en verorbert zeer weinig koolhydraten.

Het keto-dieet wint dan ook aan populariteit: bij een ketogeen dieet gebruikt je lichaam vet als brandstof. Keto-coach Sofie Van Steenberghe (lid van de OKONO adviesraad): “Een keto dieet brengt veel voordelen met zich mee maar de twee meest gekende zijn: minder lichaamsvet en meer energie. Goede vetten en eiwitten vormen de basis, terwijl koolhydraten en suikers worden geschrapt. Hierdoor komt je lichaam in ‘ketose’. Simpeler gezegd: je verbrandt vet. Het tweede groot voordeel van een ketogeen dieet: je bloedsuikerspiegel stabiliseert. Geen suiker betekent namelijk geen grote schommelingen in bloedsuiker. Hierdoor blijft ook je energieniveau stabiel. Bye bye suikerdips!”

Deze snacks passen perfect in een koolhydraatarm dieet:

1. Noten

Een handjevol noten is de perfecte snack. Het verzadigt, is overheerlijk én zit boordevol vitamines. Uiteraard kies je de natuurlijke versie en niet de gezouten nootjes.

2. Fruit

Als je je al verdiept hebt in de low carb levensstijl, weet je dat veel fruitsoorten best wel wat koolhydraten en natuurlijke suikers bevatten. Toch is het een goede snack door de vitamines, antioxidanten en mineralen. Ook snoepgroenten zijn perfect als tussendoortje.

3. Kaas en groenten

Heerlijk nieuws voor alle kaasliefhebbers. Natuurlijk moet je geen grote stukken brie met brood veroveren als snack. Maar een kleine hoeveelheid kaas, gecombineerd met groenten, is een gezonde snack.

4. Groenten met guacamole

Kun jij ook zo genieten van tortillachips met lekkere guacamole? Wel, vervang je chips door lekker gezonde groentesticks en je hebt  dé perfecte snack. Smakelijk!

5. Hummus

Heerlijke hummus van kikkererwten vullen goed en zijn daarom de perfecte snack. Wil je gezonde crackers om te dippen? Probeer deze van Ellemieke Vermolen eens, om duimen en vingers bij af te likken.

6. Yoghurt met chiazaad en fruit

Meng je portie lekkere yoghurt met chiazaad en blauwe bessen. Bovendien kun je deze snack ook heel gemakkelijk meenemen naar het werk of naar andere plekken. Smakelijk!

7. Chocolade (écht!)

Dankzij de Belgische startup OKONO (een koolhydraatarm, vegan, lactose- en glutenvrij merk) eet je voortaan guilt-free een stuk chocolade zònder suiker. Kies uit 5 smaken (Dark Chocolade Cacao Nibs is onze favoriet!). Tip: ze hebben ook héérlijke keto-vriendelijke granola en brood.

€ 39 voor 10 chocoladebars, te koop via de webshop van OKONO.eu.

Meer gezonde tips: