Een dipje? Je bent ongetwijfeld niet alleen. Zelfs onbewust weegt deze crisis harder door dan je denkt. Dat de juiste voeding je mentaal welzijn een boost kan geven, wist je natuurlijk al. Maar wat zet je dan best op het menu?

Dat we tijdens de aanhoudende semi-lockdown sneller grijpen naar een stuk chocolade of een zak chips dan naar een appel, is niet zo verwonderlijk. Stress of angst geven ons zin in comfortfood. Dat is niet het beste idee.

“Uit onderzoek blijkt dat een gezond dieet een grote impact heeft op je mentaal welzijn”, vertelt Julie Van den Kerchove, het gezicht achter de populaire blog Julie’s Lifestyle en auteur van tal van boeken rond gezonde voeding. “Veel mensen gaan gezond eten om gewicht te verliezen, maar de energie die je krijgt en het betere gevoel dat het je geeft, is wat mij betreft belangrijker.”

In haar boek ‘Keto in 15 minuten Mediterraan’ dat deze maand uitkomt, legt ze de focus op de Medetirrane keuken. “Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de Meditterane levensstijl erg gezond is. Het gaat dan vooral om vis, groenten en olijfolie. Door de juiste voeding te kiezen, voed je de gezonde bacteriën in je darmen.  Dat maakt je niet alleen slanker en fysiek gezonder, het heeft ook invloed op hoe je je mentaal voelt. Zo zorgen die bacteriën voor de toevoer van serotonine – het bekendste gelukshormoon – naar je hersenen.”

Of er dan moodboosters bestaan, ingrediënten waarvan je meteen gelukkig wordt? “Er zijn heel veel gezonde ingedriënten, maar je mag vooral een niet te groots effect verwachten. Er is niet zoiets als één wonder-ingedriënt dat je gelukkig maakt, wel een lekker, gezond en gevarieerd menu.”

Eten waarvan je gelukkig wordt

  • Zet gezonde ingrediënten op het menu: denk aan vette vis, groenten, noten, peulvruchten en olijfolie.
  • Vermijd suikers: deze zorgen voor een piek in je bloedsuikerspiegel, gevolgd door een dipje.
  • Hou je aan drie maaltijden per dag: door tussendoortjes achterwege te laten, geef je je darmen voldoende rust.

Extra tips om je mentaal welzijn te boosten

Tijdens deze coronacrisis is het met momenten extra moeilijk om opgewekt te blijven. Een wonderpil bestaat er niet, deze tips helpen wel. “Vergeet vooral ook niet dat je er met voeding alleen niet komt. Voldoende beweging, een goede nachtrust en sociale contacten zijn even belangrijk voor je welzijn.” Enkele tips:

  • Zorg voor structuur: dagen dat je liefst van alles in je bed wilt blijven liggen? Niet vreemd. Maar door structuur aan te houden, je aan te kleden alsof je daadwerkelijk naar kantoor gaat, voel je jezelf minder verloren.
  • Beweeg voldoende: je hoeft zelfs geen topsporter te zijn: ga wandelen, fietsen of dans in je woonkamer.
  • Kom buiten: je wilt misschien lekker onder een dekentje kruipen, maar je voelt je ongetwijfeld beter als je buitenkomt. Maak een heerlijke wandeling, zo doe je vitamine D op.
  • Knuffel: oxytocine maakt je blij en inspireert je om op een positieve manier naar het leven te kijken. Je weet dat je oxytocine laag staat als je je alleen voelt en vreselijk veel behoefte hebt aan een knuffel. Knuffel daarom, krijg een orgasme of vraag een massage.
  • Praat: met je vriendinnen, je partner of iemand die je vertrouwt… Zit je niet lekker in je vel, wees dan nooit bang om met iemand te praten.
  • Zoek hulp! Lijkt de situatie te uitzichtloos of heb je het gevoel dat je vast zit? Wees dan niet bang om hulp te zoeken bij een dokter of psycholoog.

Meer tips om je mentaal welzijn te boosten: