De hittegolf begint pas en toch is het al moeilijk om de warmte buiten te houden. Slapen tijdens warme nachten is misschien niet evident, maar wij tippen hoe je toch de slaap vat.

Slapen tijdens warme nachten

Met een hittegolf is het niet evident om de slaap te vatten. Gelukkig zijn er enkele tips om te slapen tijdens warme nachten. Zorg dat je lichaam is afgekoeld voor je gaat slapen, probeer je kamer zo fris mogelijk te houden en let ook op wat je eet en drinkt.

1. Je lichaam afkoelen

Het is belangrijk je lichaamstemperatuur te doen dalen om de slaap te kunnen vatten. Vooral je hoofd, handen en voeten zijn belangrijk. Enkele gouden tips:

  • Neem een douche net voor je gaat slapen: je lichaam warmt misschien wel snel terug op, maar je vat gemakkelijker de slaap. Kies niet voor een koude douche, wel voor een lauwe, het lauwe water helpt je temperatuur beter te regelen.
  • Slaap alleen: misschien niet zo romantisch, maar zo produceer je wel minder warmte en zweet.
  • Slaap met blote voeten: op die manier kan de warmte je lichaam via je voeten verlaten. Of nog beter, doe sokken aan die je in koud water hebt gestoken.
  • Steek je pyjama of lakens in een diepvrieszakje en leg het even in de diepvries. Heerlijk. Kies wel voor katoen.
  • Verkoel je nek. Gebruik hiervoor een koelelement in een handdoek of een warmwaterkruik die je deze keer met koud water vult.

2. Je kamer afkoelen

Geen airconditioning? Gelukkig zijn er wel enkele andere trucjes om je kamer af te koelen.

  • Open je ramen ‘s avonds en ‘s nachts: klinkt heel logisch, maar we durven al eens ons raam de hele dag te laten openstaan. Geen goed idee, ventileer op de juiste momenten.
  • Gebruik een ventilator: plaats hem bij een deur, richting buiten. Op die manier zal de ventilator de warme lucht uit de kamer wegzuigen en de koele lucht uit het raam naar binnen zuigen.
  • Nog zo’n trucje: plaats de ventilator in de slaapkamer, zet er een bakje voor en leg daarin een plastic fles met bevroren water. Let wel op: zorg dat de ventilator niet recht op je gezicht blaast.
  • Laad geen elektrische apparaten op: iPads, smartphones en ander elektronisch gerief laad je liever op een andere plek, ze produceren onnodige warmte.

3. Tips voor je gaat slapen

  • Sport niet te laat: je bent misschien geneigd om ‘s avonds laat (als het al wat is afgekoeld) te gaan joggen, maar dat is geen goed idee. Je lichaamstemperatuur is verhoogd en er komen endorfines vrij die je wakker houden.
  • Drink geen alcohol: alcohol zorgt dat de kwaliteit van je slaap drastisch achteruitgaat. Zorg wel dat je voldoende water drinkt.
  • Vermijd (te) pikant eten: hiervan ga je nog meer zweten

Meer tips om de hittegolf te overleven:

Openingsbeeld: For Love & Lemons