Je wilt graag enkele kilo’s kwijt en besluit daarom nog eens een nieuwe dieettrend te proberen? Niet altijd zonder gevaar én vaak niet nodig. Daarom delen we 4 x tips om slim af te vallen.

Een maatje minder

Als je op korte tijd veel gewicht wilt verliezen, zijn het Keto- en Pronokaldieet de beste opties”, stelt sportarts Els Lemmens. “Bij beide diëten gaat je lichaam overschakelen op vetverbranding in plaats van suiker- of koolhydratenverbranding om energie aan te leveren.” Gezondheidstherapeut Leen Steyaert (siris.be) is dan weer aanhanger van het periodiek vasten: “Als je regelmatig een periode niet eet, krijg je net meer energie en is het gemakkelijker om af te vallen.”

1. Ketodieet

Wat? Bevat veel vetten, een kleine hoeveelheid eiwitten en erg weinig koolhydraten.

Nadeel? De inname van eiwitten is laag, dus je gaat ook spiermassa verliezen. Bovendien ontwikkel je geen gezond voedingspatroon waarmee je verder kunt na het dieet.

Lees ook: het keto-dieet – wat is het en hoe begin ik eraan? Het 3-stappenplan van Julie van den Kerchove

2. Pronokaldieet

Wat? Een caloriearm dieet, want: arm aan koolhydraten en vetten, rijk aan eiwitten. Enkel op voorschrift en je wordt begeleid door een (sport)arts.

Voordeel? Je behoudt je spiermassa, want er is voldoende eiwitinname. Je wordt bovendien begeleid naar een gezond voedingspatroon dat je kunt verderzetten na je beoogde gewichtsverlies.

Nadeel? “Tijdens het dieet kun je geen intensieve sportinspanningen doen omdat je te weinig koolhydraten inneemt. Wandelen, rustig lopen of fietsen is wel mogelijk.”

3. Periodiek vasten

Wat? Je hebt twee vormen: eentje waarbij je 16 uur per dag niets eet én eentje waarbij je 5 dagen normaal eet en 2 dagen amper iets.

Let op: bij deze is het ook belangrijk je foute voedingspatroon aan te passen en gezond te eten.

Lees ook: Diëtiste Lynn De Merlier: ‘ik raad periodiek vasten vaak aan patiënten aan’

4. Vetverbranders

Of er ingrediënten zijn die ervoor zorgen dat je makkelijker vet verliest? “Onder andere kaneel, chilipepers, citroen, kokos en koffie voorkomen dat je minder vet opslaat”, tipt gezondheidstherapeut Leen Steyaert. “Verder zullen vooral eiwitten ervoor zorgen dat jouw lichaam meer energie gebruikt. Daardoor zal het aantal calorieën dat je ermee verbrandt, hoger liggen dan bij koolhydraten of vetten. Eiwitten geven bovendien meer verzadiging en stabiliseren je bloedsuikergehalte, waardoor je geen last krijgt van dips. Een laatste tip: drink genoeg water, maar overdrijf niet. Een teveel zorgt er juist voor dat je noodzakelijke mineralen en vitamines verliest omdat je meer moet plassen.”

Lees ook: zo activeer je de natuurlijke vetverbranding van je lichaam

 

Meer tips om af te vallen:

Openingsbeeld: GettyImages.