Vegan chef Julie Van Den Kerchove was één van de eersten die in Vlaanderen de raw food-keuken voorstelde. Haar passie voor pure plantaardige gerechten resulteerde al snel in twee succesvolle kookboeken, Julie Natuurlijk en Easy Vegan met Julie.

Nu voegt ze daar een nieuw kookboek aan toe: Het Keto-Plan. Na zeven jaar bijna volledig plantaardig te hebben gegeten, merkte ze dat haar lichaam onvoldoende vitaminen en mineralen opnam. Zo kwam ze bij de keto-keuken terecht. Een keuken die streeft naar de terugkeer van een pure, natuurlijke manier van eten met veel gezonde vetten. Je energiepeil zou stijgen, de vervelende cravings verdwijnen en je hormonen zijn weer helemaal in balans. Julie stelde ons haar nieuwe boek voor en wij stelden haar vijf vragen over haar nieuwe levensstijl.

Wat is de kernboodschap van jouw nieuwe boek, het keto-plan?

Mijn nieuwe boek legt uit hoe we van ons lichaam een natuurlijke vetverbrander kunnen maken. In de traditionele keuken halen we onze energie vooral uit veel suikers en koolhydraten. In de keto-keuken gaan we die calorieën voornamelijk uit gezonde vetten halen. Je eet dus heel veel groenten, voldoende gezonde vetten en de juiste hoeveelheid eiwitten. Koolhydraten moet je zoveel mogelijk beperken.

Raw Chocolate Peanut Butter Balls to start the weekend with a sweet treat – who’d like a ball or two? 😜 . My Canadian friend Heather @sweetlyraw is the queen of chocolate desserts! You can find the recipe for these ‘Snickers’ chocolate candies on her website at sweetlyraw.com . They have peanut butter, almond flour, coconut, vanilla and dark chocolate – what’s not to like?! 🤗 You could even make a #veganketo #lowcarbhighfat version by using Stevia as a sweetener 👍 . Heather @sweetlyraw has just launched a free holiday eBook too with @joeysplate so definitely check out both ladies for more vegan dessert inspiration 💕 . Big thank you to Gaspar @gaspic_healthyberry for featuring my Chocolate Mousse Pie! Have a lovely weekend everyone 😘 . . #peanutbuttercups #snickers #chocolatecandy #chocolatetruffles #peanutbuttercup #peanutcandy #coconutoil #coconutflour #almondflour #darkchocolate #fatfueled #energybites #blissballs #doublechocolate

A post shared by Julie Van den Kerchove / Keto (@rawfoodchefjulie) on

Welke argumenten zou je gebruiken om mensen van de methode te overtuigen?

Mensen die gewicht willen verliezen of een gezond gewicht willen behouden, komen vaak bij deze keuken terecht. De keto-methode zorgt voor meer energie, je hebt sneller een voldaan gevoel en je hebt minder zin in zoete tussendoortjes. Daarnaast blijft je bloedsuikerspiegel stabiel, blijven je hormonen mooi in balans en krijgt je immuunsysteem een enorme boost. Ook je concentratievermogen piekt en mentaal voel je je gewoon veel beter. En wat voor mij één van de belangrijkste voordelen is: de verbeterde slaapkwaliteit.

Wat is jouw favoriete recept uit het boek en waarom?

Als ik één recept moet kiezen, ga ik voor de nacho’s van zoete aardappel met avocadosalsa en macadamiaroom. Perfect als gezonde lunch on-the-go, als bijgerecht bij een barbecue of als snack ’s avonds voor de televisie. Daarnaast is het ook een goed voorbeeld van de essentie van mijn keto-plan. In de traditionele keto-leer worden koolhydraten heel sterk beperkt, maar ik zie het eerder als een levensstijl. Ik ga de gezonde koolhydraten zoals die in zoete aardappels dan ook niet volledig schrappen, want die kunnen volgens mij juist heel waardevol zijn. In de salsa zitten heel veel groenten en de avocado is een rijke bron aan omega 9 en andere gezonde vetten. De klassieke zure room wordt in het recept vervangen door een lactosevrij alternatief gemaakt van macadamianoten.

Sweet Potato Nachos with Avocado Salsa & Sour Macadamia Cream: YAY or NAY? 😍 You can find the recipe in my new book #hetketoplan 👉 link in description . I took leftovers from yesterday’s book launch event at @boekenhuistheoria with me as a snack on the go 😁 @simonmatthys & I are driving to Amsterdam today with a big @allgoodcuisine cheesecake delivery for @vondelpark3 🚚💨 . We’re staying in Amsterdam for 2 days with @libellelekker – exploring the healthy food hotspots in the city. Any places we HAVE to visit? 🙈 Can’t wait to stop by @theavocadoshow for lunch tomorrow 😜 Have a lovely Sunday everyone! x Julie . PS: Big hug to my dear friend Antje @goodfood.sports.happyfamily for the beautiful feature ❤️ . . . . . #beautifulcuisines @beautifulcuisines #thechalkboardeats #iamwellandgood #foodstyling #foodphotography #ketolife #ketorecipes #flatbelly #ketolunch #bbq #veganbbq #fatfueled #macadamia #avocadosalsa #avocado #mexicanfood #veganmexican #amsterdamfood #nachos #vegannachos #detox #veganlunch #plantbased #fatburner #libellelekker #sweetpotatochips #lowcarbhighfat #sweetpotato #fitfood

A post shared by Julie Van den Kerchove / Keto (@rawfoodchefjulie) on

Welke drie ingrediënten kan je niet meer missen in de keuken?

Kokosnoot staat voor mij zeker op nummer één. Super lekker en je kan er enorm creatief mee zijn. De kokosolie kan je gebruiken om te bakken of als bindmiddel in desserten. Koekjes, taartkorsten of granola maak ik vaak met kokosrasp. En natuurlijk ook de kokosmelk, die vaak als alternatief gebruikt wordt voor gewone melk. Als tweede zou ik kiezen voor groene groenten zoals bladgroenten, komkommer, selder, venkel of broccoli. Deze groenten zijn heel rijk aan vezels, vitaminen en mineralen. Ook bevatten ze door hun groene kleur veel chlorofyl, een stof die zuiverend werkt voor ons lichaam. Als derde zou ik voor amandel kiezen. Opnieuw omdat het een heel veelzijdig ingrediënt is en ook weer een goede bron van gezonde vetten. Doe in de ochtend een lepel amandelpasta in je smoothie en je hebt veel langer een verzadigd gevoel.

Iedereen gaat graag eens uit eten. Is het moeilijk om je aan het keto-plan te houden wanneer je op restaurant gaat?

Dat is gewoon een kwestie van durven vragen denk ik. Het is sowieso al een heel stuk makkelijker dan wanneer je volledig vegan eet. In de Vlaamse of Franse keuken wordt meestal al met olijfolie of boter gewerkt. Vlees, vis en gevogelte staat vaak gewoon op de kaart en ook groenten vinden is niet moeilijk. Dan is het eigenlijk enkel nog een kwestie van vragen om de aardappelen, pasta of brood te vervangen door extra groenten. Op deze manier heb je al een hele mooie maaltijd.

Het Keto Plan – Maak van je lichaam een natuurlijke vetverbrander.

 

 

 

 

 

Bekijk ook deze gezonde recepten: