Er zijn tal van boeken over geschreven en heel celebs zweren er bij: het keto-dieet. Maar wat is het ketodieet nu precies? En hoe pak je het zelf aan?

“Het is een keuken die streeft naar de terugkeer van een pure, natuurlijke manier van eten met veel gezonde vetten”, legt Keto-fan en auteur Julie Vandekerckhove uit.

Hoe werk het keto-dieet?

Het ketogeen dieet is een koolhydraat- en suikerarm dieet. Wanneer je eiwitten en gezonde vetten eet, raakt je lichaam in ketose. Gevolg: je lichaam gebruikt vet als energiebron. Concreet is het de bedoeling dat je suikers én koolhydraten mijdt en dat je vooral groenten, eiwitten en gezonde vetten eet. Dat laatste twee zijn erg belangrijk: je lichaam heeft glucose nodig voor bepaalde functies, die haal je niet meer uit koolhydraten, maar maakt je lichaam zelf aan dankzij aminozuren (eiwitten) en vetzuren (vetten).

Wat zijn de voordelen?

  • Door minder koolhydraten te eten, krijg je meer energie
  • Je hebt sneller een voldaan gevoel
  • Je bloedsuikerspiegel blijft stabiel waardoor je minder zin hebt in zoet.
  • Je hormonen blijven beter in balans
  • Je concentratievermogen verbetert
  • Je voelt je mentaal beter
  • Je slaapt beter
  • Je valt af

Hoe pak je het aan?

Een ketogene maaltijd bestaat voor 20% uit eiwitten, 75% uit gezonde vetten en 5% uit koolhydraten. Die 5% is er voor koolhydraten die je bijvoorbeeld in groeten vindt. Zo bevat bijvoorbeeld zelfs broccoli koolhydraten.

  • Eet natuurlijke voedingsmiddelen: heel wat ingrediënten uit de supermarkt bevatten verborgen suikers. Door zoveel mogelijk verse, natuurlijke ingrediënten te gebruiken, mijd je die.
  • Eet veel groenten: kies groenten in zoveel mogelijk verschillende kleuren om er zoveel mogelijk vitamines en mineralen uit halen.
  • Vermijd fruit: dat bevat heel wat fruitsuikers en eet je liever niet.
  • Eet eiwitten: die haal je uit eitjes, maar ook uit vis, vlees en gevogelte.
  • Vul aan met gezonde vetten: denk aan avocado, noten, vette vis.
  • Zin in zoet? Kies dan voor natuurlijke suikers zoals stevia.

Hoe haalbaar is het?

In het begin is het zeker aanpassen. Brood, pasta en rijst, mijd je vanaf nu. Je lichaam moet zich daaraan aanpassen. Daarom kun je zeker de eerste dagen last hebben van vermoeidheid, zwakheid of hoofdpijn. Dit wordt de keto-griep genoemd, maar zou vanzelf verdwijnen na een paar dagen. Bepaalde voedingsmiddelen als avocado, noten, vis, paddestoelen en groene bladgroenten zouden de bijwerkingen verminderen. Al mag je het zeker niet onderschatten. “In het begin is het heel moeilijk”, vertelt Martina Slajerova. Zij leeft al jaren volgens de keto-levensstijl en is oprichtster van de KetoDiet-blog. “Ik houd ontzettend van brood, na twee of drie maanden ben je afgekickt en gaat het beter. Maar voor mij is dit geen fase, maaar iets voor het leven. Als je het zelf volgt, zul je merken hoeveel beter je je voelt en dan is het niet moeilijk die dingen te laten. Lekker eten is trouwens niet moeilijk. Suiker mag misschien niet, maar natuurlijke suikers – zoals stevia – zijn wel een oplossing.”

Wat als je op restaurant gaat?

Durf gewoon te vragen. In heel wat restaurants staan vlees en vis centraal. Vraag je portie brood, pasta, rijst of frietjes te vervangen door een extra portie groenten.

Hoe weet ik of mijn lichaam in ketogene toestand is?

De bedoeling van dit dieet is dat je lichaam in ketogene toestand raakt en verandert in een natuurlijke vetverbrander. Maar het is heel moeilijk om te bepalen wanneer dat het geval is. “Er is zeker niets mis met keto, maar om je lichaam in die ketogene toestand te brengen, moet je heel minitieus gaan bepalen wat je eet”, vertelde Pascale Naessens eerder. “Veel mensen denken dat ze een ketogeen dieet volgen, maar eten eigenlijk gewoon koolhydraatarm. Gelukkig geniet je ook dan heel veel gezondheidsvoordelen: je valt af, maar dat vind ik niet het belangrijkste voordeel. Je krijgt meer energie, voelt je beter in je vel en lichamelijke kwaaltjes verdwijnen soms zelfs. En je kunt nog steeds genieten van al dat lekker fruit.”

Kritiek op keto

Is het nu echt gezond, zo’n ketodieet? Diëtisten en voedingsexperten hebben kritiek op het dieet. “Minder koolhydraten eten is goed, maar dit is heel moeilijk vol te houden. Het is belangrijk een levensstijl te kiezen die je op lange termijn volhoudt. Helemaal geen koolhydraten meer eten, is bijna onrealistisch. Eet dus liever wat minder koolhydraten en eet meer fruit en groenten, dan heb je vanzelf minder honger en zin in andere zoete tussendoortjes.”

Inspiratie voor keto

Wil je het toch graag proberen? Dan zijn er verschillende boeken waaruit je inspiratie kunt halen.

Het keto-dieet – Martina Slajerova

€ 22,50 – onder andere hier verkrijgbaar

Het Ketoplan – Julie Vandekerckhove

€ 25,99 – onder andere hier verkrijgbaar

Het Ketodieet compleet – Amy Ramos

€ 18,50 – onder andere hier verkrijgbaar

 

 

Bekijk ook deze gezonde recepten: