Wie graag wat afvalt of gezonder leeft, telt weleens calorieën. Al wordt dat de laatste tijd door heel wat voedingsexperten afgeraden. Nu is er een nieuwe studie dat het net wel een goed idee is om wat minder calorieën te eten. Zelfs als je niet wilt afvallen, klinkt het.

De studie werd gepubliceerd in the Lancet Diabetes & Endocrinology en stelt dat  300 calorieën minder per dag, heel wat gezondheidsvoordelen meebrengen. Je cholesterolwaarden, bloeddruk en bloedsuikerniveau zouden verbeteren. Daardoor vermindert het risico op chronische ziektes zoals diabetes type 2 of hartproblemen.

218 mensen tussen 21 en 50, allen gezond en zonder obesitas, namen deel aan het onderzoek. Aan het begin aten de deelnemers ongeveer 2.400 calorieën per dag (bepaald aan de hand van voedingsdagboeken die ze zelf bijhielden).

150 van hen moesten hun calorie-inname beperken met 25%. Ze aten drie maaltijden per dag en kregen voedingsadvies. De andere groep behield zijn voedingsgewoontes en kreeg geen begeleiding. Twee jaar lang moesten ze dit voedingspatroon volgen.

Van de 150 mensen die een dieet moesten volgen, hield maar 82% dat vol. Ze aten zo’n 200 à 300 calorieën minder per dag (dat is 12 in plaats van 25%), maar de resultaten waren aanzienlijk. Degenen die het dieet niet volgden, hadden deze verbeterde waarden niet. Bovendien verloor de ‘dieetgroep‘ gemiddeld 10% van het lichaamsgewicht. Zo’n 200 à 300 calorieën minder per dag zouden voldoende zijn als je gewicht wilt verliezen.

Wel belangrijk om weten: ga nu niet als een zot calorieën tellen. Een gezond en gevarieerd eetpatroon dat je volhoudt blijft de sleutel. Toch graag beetje uitsparen? 300 calorieën komt neer op een ontbijtkoek, 5 mini-loempia’s, een potje speculoosijs of 100 gram wit brood. Weet je meteen hoe je een aantal calorieën kunt uitsparen. 😉

Meer over gezond eten & diëten:

(Bron: Time Magazine)