Zou jij ook veel langer kunnen slapen tijdens de wintermaanden? Je bent zeker niet alleen, veel mensen voelen zich veel vermoeider. Weinig zonlicht en de koude zijn de belangrijkste oorzaken. Wil je graag bijslapen? Dan ga je liever vroeg naar bed.

Wetenschappers aan de Universiteit van Pennyslvania ontdekten dat de uren aan het einde van je slaap minder effect hebben op je herstellende vermogen dan de eerste uren van je nacht. Liever vroeg in bed dus.

Diepe slaap

Je lichaam herstelt het best tijdens je diepe slaap, aan het begin van je slaapproces. Hoe minder je slaapt, hoe korter je diepe slaap en hoe meer kans op (chronische) vermoeidheid. Dat is slecht voor je concentratie en productiviteit. Toch is het voor veel vrouwen niet eenvoudig om vroeg te gaan slapen, dat heeft veel te maken met ons mediagebruik. Toch graag wat vroeger naar bed, lees dan deze tips.

Vroeger slapen doe je zo

1. Zorg voor routine

Kies een vast tijdstip waarop je wilt gaan slapen en houd je hier ook aan. Je slaapt niet alleen beter, het is ook gemakkelijker om de ochtend erna op te staan. Vergeet zeker niet om in de namiddag geen koffie meer te drinken.

2. Planning is alles

Kook vroeg, zorg dat je (huishoudelijk) werk op tijd is afgerond en kies je sociale activiteiten op de juiste uren. Heb je stress? Zoek een manier om tot rust te komen, zo slaap je ook beter daarna. Een wandeling of warm bad werken prima.

3. Vermijd blauw licht

Twee uur voor je gaat slapen, vermijd je best blauw licht. Zet je smartphone op vliegtuigmodus, leg tablet of laptop aan de kant. Ze zorgen dat je minder melatonine aanmaakt, het hormoon dat zorgt dat je slaperig wordt.

Meer over slaap:

Bron: Margriet