“Volle zuivelproducten hadden jarenlang een slechte reputatie. Maar je moet naar het totale plaatje kijken. Iemand die nooit vetrijke zuivel eet, maar wel grote hoeveelheden koolhydraten eet, is daarom zeker niet beter bezig”

Wat bleek? Zuivel werd gelinkt aan een lager risico op overlijden of hartproblemen. Degenen die twee à drie keer per dag kozen voor vetrijke zuivel, hadden minder kans op vroegtijdig overlijden dan degenen die minder dan een halve portie zuivel per dag aten. (3,3 tegenover 4,4%).

“Dat wil dus zeggen dat vetrijke yoghurt of kaas helemaal niet zo slecht is als gedacht”, zegt de onderzoeker. “Vaak wordt gefocust op weinig verzadigde vetten omdat dat de slechte cholesterol kan verhogen. Maar zuivel bevat heel wat andere gezonde componenten, denk maar aan aminozuren, vitamine K, calcium en magnesium. Bovendien bevatten ze probiotica die goed zijn voor de darmen. We zouden eigenlijk niet mogen focussen op één voedingsmiddel. Bovendien moet je het totale plaatje bekijken: geen vette zuivel eten, maar veel koolhydraten in de plaats eten, is niet perse beter. (Koolhydraten worden door het lichaam omgezet in glucose of suiker.)

1 2
bekijk op één pagina

Meer over gezonde voeding:

(Bron: Time)