De zwembaden zijn terug open en daar zijn we blij om! Enerzijds een leuke activiteit om te doen met de kids, anderzijds een heel goede manier om enkele kilo’s te verliezen. Graag vermageren? Zoveel moet je zwemmen om af te vallen.

 

De voordelen van zwemmen

Dat artsen en deskundigen zwemmen aanraden, is helemaal niet vreemd. Zwemmen heeft heel wat meer voordelen dan je zelf denkt.

 

1. Het is goed voor je gewrichten

Lopers krijgen weleens last van hun gewrichten, met zwemmen is dat veel minder het geval. Zwemmen is immers een low-impact sport: in het water weeg je 90% minder, dus je spaart je lichaam veel meer.

2. Je gebruikt al je spieren

Zwemmen is zo’n sport waarmee je niet één specifieke spiergroep traint, je gebruikt immers je hele lichaam om te zwemmen.

3. Het vermindert je stressniveau

Zelfs als je niet wilt afvallen, is zwemmen een goed idee. Je hersenen maken endorfines of gelukshormonen aan, waardoor je stress vermindert.

4. Je traint er je conditie mee

In het begin zul je misschien voelen dat je wat moet opbouwen, dat is niet vreemd. Zwemmen is immers een prima manier om je conditie te trainen.

5. Je verbrandt er heel wat calorieën mee

Zwemmen is een prima sport als je graag afvalt, je traint er je conditie mee, je bent lief voor je gewrichten, maar vergis je niet: je verbrandt er veel meer calorieën mee dan je denkt.

Zwemmen om af te vallen

Je verbrandt dus heel wat calorieën dankzij dat baantjes trekken, maar hoeveel moet je nu precies zwemmen om af te vallen? Over het algemeen geldt de regel dat je zo’n 7.000 calorieën extra moet verbranden om een kilogram te verliezen. Hoeveel calorieën je verbrandt tijdens zo’n zwemsessie is afhankelijk van veel factoren: je eigen lichaamsgewicht, je conditie, hoeveel en hoe snel je zwemt, en hoe vaak je zwemt.

Hoe dan ook verbrandt je er best veel calorieën mee, bovendien is het niet belastend en hou je het langer vol. Daarnaast moet je lichaam veel energie verbruiken omdat het water weerstand biedt. Met een zwemtraining verbrand je tussen de 500 en 700 calorieën per uur. Om af te vallen is dus ook de frequentie belangrijk.

Stel je wilt graag een halve kilo per week afvallen (dit wordt gezien als een haalbaar én realistisch doel.), dan moet je 3500 calorieën per week extra verbranden. Ga je 3 keer per week een half uur zwemmen, dan verlies je zo’n 1.500 calorieën. Maar ook gezonde voeding is essentieel, door op een week nog zo’n 2.000 calorieën minder op te nemen (goed voor zo’n 285 calorieën minder per dag), val je gemiddeld een halve kilo per week af. Voor een optimaal resultaat vul je die zwemtrainingen aan met andere sportieve activiteit: wandelen of fietsen bijvoorbeeld. Bovendien zijn er ook dagdagelijkse activiteiten waarmee je vanzelf calorieën verbrandt.

Let wel even op, hoeveel je afvalt is voor 80% afhankelijk van voeding en slechts voor 20% van beweging. Gezond eten is daarom essentieel als je graag enkele kilo’s kwijt wilt. Hier vindt je enkele handige tips.

 

Meer tips om af te vallen dankzij sport & beweging:

Openingsbeeld: Hunkemöller