Oscars 2018: hoe diverser, hoe prettiger!

Tanja Dierckx

Vorige nacht werden de 90ste Oscars uitgereikt. Onze voorspellingen kwamen uit, behalve één. Lees hier wie voor de verrassing zorgde.

Het was Jordan Peele die de Oscar kreeg voor Origineel Scenario voor zijn horrorfilm ‘Get Out’, een aanklacht tegen de horror van racisme. Sowieso had Peele al geschiedenis geschreven als de eerste persoon die de drie belangrijke nominaties voor Scenario, Regie en Beste Film op zijn naam schreef in hetzelfde jaar voor dezelfde film.

#OSCARSSOWHITE

Waarschijnlijk is dit een effect van #OscarsSoWhite, een campagne die drie jaar geleden heel wat stof deed opwaaien, nadat de Afro-Amerikaanse advocate April Reign een tweet de wereld instuurde met daarop de melding dat bijna alle genomineerden blank waren. Sindsdien werd eraan gewerkt: er kwam de belofte om het aantal kleurlingen én vrouwen onder de stemmers tegen 2020 te verdubbelen. Tweede maatregel: de stemmen van mensen die langer dan tien jaar niet actief zijn in de filmindustrie, tellen niet meer mee. Logisch ook: ze behoren tot oud Hollywood, een wereld waarin een kleurling als Sidney Poitier een uitzondering was en de vrouwen in glansrollen ver te zoeken waren. Het effect van #OscarsSoWhite zag je vorig jaar al, met ‘Moonlight’ als beste film en twee zwarte acteurs die bekroond werden in de bijrolcategorie. En nu Jordan Peele met de Oscar van Origineel Scenario. Hoera!

Velen hadden verwacht dat deze prijs naar ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ zou gaan, maar helaas voor scenarist-regisseur Martin McDonagh. Zijn film kreeg dus niet de verwachte drie of vier, maar slechts twee – heel terechte – Oscars voor de hoofdrol en bijrol van Frances McDormand en Sam Rockwell.

De Oscar voor Origineel Scenario en van Beste Film ging naar ‘The Shape of Water’. Deze film verzilverde er vier, zoals verwacht. Maar het bleef wel spannend tot het laatste moment: wie zou die belangrijke Oscar van Beste Film winnen? ‘Three Billboards’, ‘The Shape’ of ‘Get Out’? Want de scenario-Oscar is meestal een goeie indicatie voor de Oscar van Beste Film.

INCLUSION RIDER

Maar laat ons verder juichen, want dit waren ontegensprekelijk de Oscars van de diversiteit, van de inclusie van de minderheden. Of ‘Inclusion Rider’, de woorden waarmee Frances McDormand haar indrukwekkende speech afsloot (‘inclusion ryder’ is een clausule in een contract om filmmakers te dwingen meer aandacht te besteden aan diversiteit). Niet alleen kleurlingen en vrouwen, maar ook gays, transgenders, mensen met psychische stoornissen en fysieke handicaps werden gehuldigd.

Een blik op de lijst van winnaars volstaat. ‘Call Me By Your Name’, de prachtige homo-erotische film, kreeg de Oscar voor Niet-Origineel Scenario. ‘A Fantastic Women’, de Chileense prent over de zangeres en transvrouw Daniela Vega Hernández, werd gelauwerd als Beste Niet-Engelstalige Film. De prijs voor Korte Documentaire ging naar ‘Heaven is a Traffic Jam on the 405’, over de psychisch gestoorde kunstenares Mindy Alper. En die voor Kortfilm ging naar ‘The Silent Child’, over een zesjarig doof meisje, met scenariste Rachel Shenton die haar speech in gebarentaal afstak.

En wat te zeggen over het hoofdpersonage van ‘The Shape of Water’, winnaar van de Oscar voor Beste Film? Die komt van een andere wereld, is verre van blank, kan niet praten en is op zijn minst gezegd slecht aangepast. Iedereen hoorde erbij op deze Oscar Night!

Lees ook:

Partner Content

Gesponsorde content