Dat groenten best een vrij riant onderdeel uitmaken van je dagelijkse ‘dieet’ als je gewicht wil verliezen, is geen publiek geheim. Daarnaast zijn groenten in alle vormen, kleuren en maten ook gewoon essentieel voor een gezonde levensstijl: zowel onze botstructuur, als onze haardos, ons immuniteitssysteem en onze hart-en bloedvaten zullen ons dankbaar zijn als we stelselmatig een gevarieerd patroon van groenten en fruit in ons dagmenu steken.

Welke groenten nu precies het gezondst zijn? En welke heilzame functies al die plantaardige ‘superfoods’ er nu precies op nahouden? Een paar voedingsdeskundigen geven tekst en uitleg. Voor wie gewicht wil verliezen: dit zijn de ‘gezondste’ groenten op een rij!

10 x groenten om gewicht te verliezen

1. Dulse

Dat zeewier lekker en gezond kan zijn weet iedereen die een beetje bezig is met health food – of met sushi for that matter – zo onderhand wel. Wat je misschien nog niet wist, is dat er naast groene varianten zoals wakame, ook roodwieren zijn met heel wat voedingswaarde én gezondheidsvoordelen. Het donkerpaarse, bijna zwartgekleurde Dulse is er zo een: de roodalg – die in IJsland al jarenlang als traditionele snack wordt verorberd – zit immers boordevol ijzer, vitamine B6, B12 en A.

View this post on Instagram

I can hardly wait to return to Iceland in about a month! Paying homage to my next trip with ingredients from my last trip: @siggisdairy plain Skyr topped with Icelandic wildberries and @saltverk's licorice salt, crispy fried @bekingseggs topped with sea truffle and birch, and pan fried dulse (all from @islenskhollusta) 😋 When mixed with egg yolk, dulse tastes like bacon! I gave up refined sugar for the month of January, so the skyr was sweetened with the berries and bee pollen. . . . #dulse #eggs #seaweed #healthy #healthyfood #reykjavik #reykjavikfood #foodblogger #iceland #discovericeland #foodblogger #ottawablogger #ottawafoodblogger #food52 #breakfast #igersreykjavik #ig_reykjavik #visitreykjavik #visiticeland #skyr #lowcarb #sugarfree #vegetarian

A post shared by BUSY GIRL HEALTH • Influencer (@busygirlhealth) on

Volgens Kimberly Snyder, voedingsdeskundige voor menig Hollywood-celeb en auteur van het boek Recipes for Your Perfectly Imperfect Life, is dulse dan ook één van de gezondste groenten die je zeker in je dieet wil opnemen als je gewicht wil verliezen.

Hoe je dulse kan eten? Je kan het makkelijk bakken of koken – het hoeft maar 5 minuutjes – en gebruiken als garnituur of toevoeging aan je slaatjes, broodjes, omeletten, sauzen of zelfs gewoon eten als snack in de vorm van krokante chips. Naast vers kan je dulse ook in gerookte vorm of – bij wijze van superfood – zelfs in poedervorm krijgen.

2. Romeinse sla

Ook Romeinse sla behoort in dat opzicht tot de favorieten van Snyder. “Dit type sla is bijzonder rijk aan voedingsstoffen en mag zeker niet verwisseld worden met ijsbergsla, waar bijna geen enkele voedingswaarde inzit”, zo zegt ze aan health-website The Thirty. Volgens Snyder staat Romeinse sla bol van de vezels, vitamine C en Bèta-caroteen, een vitamine die in het lichaam wordt omgezet in vitamine A. Al die bestanddelen helpen om een te hoge cholesterol tegen te gaan en op termijn dus ook om het dichtslibben van onze aderen te voorkomen.

3. Zoete aardappel

Wie nog op zoek is naar een overheerlijke, maar toch nog gezonde groente om z’n dagelijks dieet mee aan te vullen, raadt Snyder zoete aardappel aan. Hoewel de groente – zoals de naam het al aangeeft – een vrij zoete smaak heeft, bevat die toch relatief weinig calorieën (gemiddeld zo’n 86 kcal per 100 g). Bovendien zit de zoete aardappel boordevol provitamine A, koper en mangaan en zouden ze helpen beschermen tegen kanker, hart- en vaatziekten en andere ontstekingsgerelateerde aandoeningen.

Bovendien zijn zoete aardappelen erg simpel om te bereiden: “Steek ze gewoon 40 minuutjes in de oven op een temperatuur van 425 graden, strooi er wat zout overheen, en je smakelijke avondsnack is klaar. Last van sugar cravings? Besprenkel je aardappel dan eens met kaneel.”

4. Kale (oftewel: boerenkool)

Enkele jaren geleden werd kale plots de hipster-groente bij uitstek. Hoewel de hype inmiddels weer wat ging liggen, begrijpen we wel waarom het hippe urban volkje dat erg gesteld is op ‘local’, vegan en healthy plots zo wild was van het groene goedje. Boerenkool is namelijk een vrij complexe en complete groente. Niet alleen zit het boordevol vitamine A, C en K en goede oxidanten, het is ook rijk aan calcium, ijzer, magnesium, koper en foliumzuur.

View this post on Instagram

Kale & 🤫▪︎Капуста Кале (кудрявая) (2 минуты в кипящей воде и слить воду), приправить морской солью и лимонным соком, сверху мякоть авокадо (вилкой ее эть эть), лосося и яйцо с жидким желтком. Семечек и перца черного. Как же прекрасна эта зеленушка в таком раскладе👌 И как и всегда в рубрику – идеальное преступление. Вот думаю. Так свежекупленный багет вкусно пахнет на кухне🤣 Грешить или не… Устроим перекличку, у кого что было на обед? И был ли он?

A post shared by 🍝Food&Home🏡|🍷Wine&GYM🍑|Ведьма🧹 (@lizettbengori) on

De favorieten manier van Kimberly om een beetje boerenkool in haar dagelijks dieet te krijgen? Met behulp van een eigen receptje, zo blijkt: haar Dharma’s Kale Salad. De basis is simpel: gooi een paar koolbladeren in een grote bowl, besprenkel met een snuifje grof zeezout, en scheur dan in hapklare stukken.”

“Haal het vruchtvlees uit een avocado en doe het bij in de kom: masseer de avocado-pulp dan samen met wat versgeperst citroensap door de kool. Voeg tot slot een paar noten en zaden, een snuifje cayenne-peper en een paar gegrilde spruiten en tomaat toe als je wil.”

5. Rode biet

Als je op zoek bent naar een eenvoudige manier om je lichaam te ontgiften: dan is rode biet jouw ingrediënt. Het product in kwestie zit namelijk vol anti-oxidanten en fytochemicaliën. Dat laatste zijn stoffen die een gunstige invloed hebben op de werking van ons lichaam en op onze gezondheid dankzij hun biologische activiteit. Zo beschermen ze het lichaam onder meer tegen schadelijke vrije radicalen en dus ook tegen kanker.

“Hoe donkerder een groente, hoe meer anti-oxidanten het bevat”, legt Snyder uit. “Ik zeg het graag zo: als een groente vlekken kan maken op je hand, dan kan ze ook je lichaam van binnenuit beschermen tegen schadelijke invloeden.” Hoe de health-goeroe haar rode bieten zelf het liefst heeft: in de vorm van een smoothie natuurlijk, hoe anders. “Samen met ananas, banaan, gemeber en beetje limoenzeste”, zo klinkt het.

6. Look

Misschien niet het favoriete ingrediënt van je co-workers of je lief, maar ook look bevat heel wat heilzame bestanddelen. “Look is een enorme booster voor ons immuunsysteem en heeft ook een ontgiftende werking: de knol kan ons lichaam beschermen tegen bepaalde types gifstoffen, bacteriën en ziektekiemen”, zo klinkt het bij Kimberly. “Ik gebruik look vooral in de dressing voor op mijn salades of in sauzen.”

7. Asperges

Ook asperges blijken een erg goed idee voor mensen die graag wat gewicht zouden verliezen. “Asperges werken als een soort natuurlijk laxeermiddel: ze zuiveren je spijsverteringssysteem.” De groenten blijken ook een voortreffelijke bron van plantaardige amino-zuren. Hoe je asperges lekker kan eten: geroosterd in de oven met look, zout en peper. Lekker simpel en toch bijzonder smaakvol.

8. Peterselie

Strikt genomen misschien eerder een kruid dan een groente, maar daarom niet minder goed voor je gezondheid én voor het verliezen van gewicht. Ook peterselie is volgens Snyder een van de meest ontgiftende en spijsverterings-zuiverende plantaardige voedingmiddelen die je kan vinden. Het helpt tegen een opgeblazen gevoel en zorgt er ook voor dat je lichaam niet nodeloos vocht gaat ophopen door een zuiverende werking op de nieren.

“Peterselie staat erom bekend te helpen bij de spijsvertering en om giftige stoffen af te voeren uit het lichaam, waardoor het indirect bijdraagt tot de zuivering van het bloed. Bovendien is de groene bladgroente ook rijk aan vitamine A, C en E en zit het boordevol anti-oxidanten en mineralen.”

9. Artisjokken

Buiten het feit dat ze bijzonder smaakvol zijn, prijst holistisch voedingsdeskundige en cleanse-experte Elissa Goodman artisjokken om de hoeveelheid mineralen die erin vervat zitten: zowel magnesium als tal van anti-oxidanten, vezels en ‘cynarine’ – een stof die het lichaam stimuleert om spijsverterende gal aan te maken – zijn er overvloedig in aanwezig. Dat maakt artisjokken een perfecte groente voor mensen die snel last hebben van hun maag en over het algemeen niet goed kunnen verteren.

“Kook ze, bak ze, stoom ze of grill ze: artisjokken bevatten zelf al een voldoende rijk smakenpalet, zodat ze zelfs bij de geringste culinaire ingreep al een gerecht op zich vormen.” Ook erg lekker zijn dipsauzen en hummus-varianten op basis van de groente.

10. Knolselder

Tot slot, is er nog een laatste groente in het rijtje die een ‘vermoeid spijsverteringssysteem’ weer terug op gang kan helpen trappen, en dat is knolselder. Daarnaast helpt de knol ook voor ontwikkelen en onderhouden van een sterke botstructuur, beschermt hij tegen vrije radicalen, reguleert hij de bloedsuikerspiegel en werkt hij gewichtsverlies letterlijk in de hand. Een originele en smakelijke manier om knolselder in je dagelijks dieet te steken? Eén woord: knolselderpuree!

 

Meer lezen over gewicht verliezen, gezond eten en diëten:

Openingsbeeld: Getty Images. 

SOURCE: The Thirty