Een lijstje met goede voornemens gemaakt? En die van vorig jaar allemaal kunnen afvinken? Grote kans van niet. Ook wij hebben het ieder jaar moeilijk om al onze goede voornemens af te werken. Wij verzamelden 10 tips om al onze voornemens dit jaar waar te maken.

Voornemens waarmaken is niet gemakkelijk. Niet onlogisch: ons brein heeft het moeilijk om te kiezen voor langetermijnvoordelen in plaats van voor onmiddellijk genot te gaan. Daarom is het bijvoorbeeld moeilijk om te stoppen met roken of dat dessertje links te laten liggen als je graag afvalt. Wil je dit jaar echt werk maken van je voornemens, dan hou je best rekening met deze tips.

1. Kies haalbare voornemens

Waarschijnlijk is je lijst al af. Onze eerste tip is om hem eens grondig te bestuderen. Het heeft geen nut om onhaalbare voornemens op je lijst te zetten, ze werken demotiverend. 15 kg afvallen, een marathon lopen, iedere dag koken, een instrument leren bespelen, meer tijd maken voor vrienden en iedere week op bezoek bij familie… Te veel is te veel. Kies daarom enkele doelen die je haalbaar ziet en die je belangrijk vindt. Volgend jaar is er een nieuw jaar om aan andere doelen te werken.

2. Zet je voornemen om in concrete doelen

Om een voornemen echt duidelijk te maken, is het belangrijk het een concreet doel te geven. ‘Afvallen’ is te vaag. Wat wel werkt: ‘ik wil 10 kilogram afvallen gedurende het jaar’.

3. Beschrijf hoe je jouw doel wilt bereiken

Daarna maak je het nog concreter: hoe ga je jouw voornemens aanpakken? Schrijf die dingen voor jezelf op, het is effectief bewezen dat visualisatie helpt om je doelen te behalen. Zorg ook dat het meetbaar is. Wil je meer graag meer tijd maken voor jezelf? Bepaal bijvoorbeeld dat je wekelijks twee uur blokkeert in je agenda voor de dingen die jij zelf belangrijk vindt. Plan ze daarna meteen in.

4. Bedenk je motivatie voor je voornemen

Uiteraard zijn je voornemens belangrijk voor een reden. Wil je bijvoorbeeld meer sporten om er beter uit te zien, om een goede conditie op te bouwen of om gezonder te leven? Bedenk voor jezelf waarom je dit zo graag wilt en schrijf het op. Noteer er ook de voordelen bij. Heb je even een dip? Dan lees je nog eens waarom dit zo belangrijk voor je is.

5. Maak een planning

We kennen het van vorige jaren… We stellen onze voornemens op in december. In januari gaan we er heel hard voor. In februari hebben we al wat minder tijd, tegen maart zijn we veel van onze goede voornemens al volledig vergeten. Dit jaar maken we een planning op. Wil je bijvoorbeeld meer tijd maken voor jezelf? Plan dit dan stelselmatig in. Duid het aan in je agenda en al voor een langere tijd. Op die manier word je er telkens terug aan herinnerd. Kan je net dat uurtje niet? Dan weet je dat je een ander moment die week in moet plannen.

6. Bespreek met iemand die je vertrouwt

Je staat er niet alleen voor! Bespreek je voornemens met iemand die je vertrouwt. Die persoon kan je motiveren en stimuleren en voert sociale controle uit wanneer dat nodig is.

7. Breek je voornemen op in stukjes

Vier elk doel dat je hebt bereikt. Kies daarom geen doel dat je pas in december behaalt, maar breek je doel op in kleinere doelen. Wil je een marathon lopen? Start alvast met 5 of 10 kilometer en bouw stelselmatig op. Iedere overwinning is er eentje om te vieren!

8. Beloon jezelf

12 maanden zijn lang. Beloon jezelf daarom iedere keer als je zo’n klein doel bereikt.

9. Vallen en opstaan

Rome is niet op één dag gebouwd. Zelfs met alle tips van de wereld, is het niet altijd gemakkelijk. Jij wilde niet meer piekeren, maar hebt het vandaag toch niet kunnen laten om te stressen? Wees niet te kritisch voor jezelf en besef dat er morgen een nieuwe dag is. Ook al gaat het niet vanaf de eerste keer perfect, je bent er mee bezig, en dat is prima.

10. Zondigen moet kunnen!

Laten we eerlijk zijn, soms lukt het ook gewoon even niet. En dat is prima. Morgen is er een nieuwe dag!

Meer tips om je voornemens waar te maken: