Een lijstje met goede voornemens gemaakt? En die van vorig jaar allemaal kunnen afvinken? Grote kans van niet. Ook wij hebben het ieder jaar moeilijk om al onze goede voornemens af te werken. Wij verzamelden 10 tips om al onze voornemens dit jaar waar te maken.

 

1. Kies haalbare voornemens

Waarschijnlijk is je lijst al af. Onze eerste tip is om hem eens grondig te bestuderen. Want het heeft absoluut geen nut om onhaalbare voornemens op je lijst te zetten, werkt namelijk demotiverend. 15 kg afvallen, een marathon lopen, iedere dag koken, een instrument leren bespelen, meer tijd maken voor vrienden en iedere week op bezoek bij familie… Te veel is te veel. Kies daarom enkele doelen die je haalbaar ziet en die je belangrijk vindt. Volgend jaar is er een nieuw jaar om er een aantal nieuwe uit te dokteren.

 

2. Zet om in concrete doelen

Om een voornemen echt duidelijk te maken, is het belangrijk het een concreet doel te geven. Het voornemen is dus niet ‘afvallen‘, maar 5 kg verliezen doorheen het jaar. Bedenk ook al hoe je jouw doel wilt bereiken. Ik ga gezond eten, iedere dag water drinken en op restaurant kiezen voor gezonde opties.

 

3. Maak je doel meetbaar

Hoe doe ik het? Een vraag die erg belangrijk is voor jezelf. Zorg daarom dat je doelen meetbaar zijn. Je wilt bijvoorbeeld meer tijd maken voor vrienden en familie. Maak het meetbaar. Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf dat je iedere maand een afspraak maakt met een vriend of vriendin die je al een tijdje niet meer zag. Op die manier kan je na enkele maanden kijken hoe je het hebt gedaan.

 

4. Bedenk je motivatie voor je voornemen

Uiteraard zijn je voornemens belangrijk voor een reden. Wil je bijvoorbeeld meer sporten om er beter uit te zien, om een goede conditie op te bouwen of om gezonder te leven? Bedenk je motivatie. Heb je even een dip? Denk dan aan je motivatie. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil er goed uitzien als ik deze zomer op vakantie ga, daarom is het belangrijk dat ik blijf sporten en gezond eten.’ 

 

5. Maak een planning

We kennen het van vorige jaren… We stellen onze voornemens op in december. In januari gaan we er vollebak voor. In februari hebben we al wat minder tijd, tegen maart zijn we veel van onze goede voornemens al volledig vergeten. Dit jaar maken we een planning op. Wil je bijvoorbeeld meer tijd maken voor jezelf? Plan dit dan stelselmatig in. Duid het aan in je agenda en al voor een langere tijd. Op die manier word je er telkens terug aan herinnerd. Kan je net dat uurtje niet? Dan weet je dat je een ander moment die week in moet plannen.

 

6. Bespreek met iemand die je vertrouwt

Het is belangrijk om je goede voornemen te bespreken met iemand die je vertrouwt. Je vertrouwenspersoon kan je motiveren als jij het even moeilijk hebt. Stoppen met roken? Op café met een wijntje is de verleiding misschien wel groter. Een goede vriendin die op de hoogte is, kan je ontmoedigen een sigaret op te steken.

 

7. Breek je voornemen op in stukjes

Heb jij een groot doel voor 2016? Breek het op in kleinere stukjes. Wil je bijvoorbeeld 10 km lopen in 2016? Wees dan blij met kleine doelen. Volg bijvoorbeeld start to run. Kan jij al 3 kilometer gelopen? Geef jezelf gerust een schouderklopje.

 

8. Beloon jezelf

Heb jij een doel behaald? Zorg dan dat je jezelf beloont. Zo wordt het extra leuk en ben je meer geneigd om door te gaan. Jij besloot dit jaar je ecologische voetafdruk te verkleinen en bent al enkele weken met de fiets naar het werk gegaan? Wauw! Dat is echt super! Beloon jezelf met iets dat je echt graag wilt. Droom je al maanden van die ene mooie handtas? Met de uitgespaarde brandstof mag je er nu zeker voor gaan. Hier vind je 10 tips om je ecologische voetafdruk te verkleinen. 

 

9. Vallen en opstaan

Rome is niet op één dag gebouwd. Zelfs mét alle tips van de wereld, is het niet altijd gemakkelijk. Jij wilde niet meer piekeren, maar hebt het vandaag toch niet kunnen laten om te stressen? Wees niet te kritisch voor jezelf en besef dat er morgen een nieuwe dag is. Ook al gaat het niet vanaf de eerste keer perfect, je bent er mee bezig, en dat is prima.

 

10. Zondigen moet kunnen!

Een erg belangrijke tip: zondigen moet zeker kunnen. Of je nu wilt afvallen, alcohol wilt bannen of wilt zweten in de sportzaal, af en toe moet je jezelf gewoon een dagje gunnen dat je mag zondigen. Drink een wijntje, eet frietjes of lig lekker lui op de zetel met een boek. Want genieten is uiteindelijk een voornemen dat met stip bovenaan ons voornemenslijstje staat. 

Meer tips om je voornemens waar te maken: