Voldoende én goed slapen is belangrijk voor je gezondheid. En iedereen snurkt wel eens of praat al eens in zijn of haar slaap. Maar als je partner je zo uit je slaap houdt, dat het je relatie kan kosten, dan moet je ingrijpen. Dit zijn de meest voorkomende slaapkamerproblemen en hoe je ze oplost.

Slaapproblemen kunnen zwaar wegen op je relatie”, vertelt Michael Breus, doctoraatsstudent en klinisch psycholoog, aan Women’s Magazine. Aan het magazine vertelt hij de belangrijkste slaapproblemen die tot relatieproblemen leiden.

1. Verschillende ritmes

Verschillende slaapschema’s komen vaak voor. Maar wanneer de een zijn wekker afgaat, schiet de ander meestal ook wakker. Zeker als je verschillende keren de snooze-knop gebruikt, opstaat en de lichten aanknipt om je klaar te maken, maak je het je partner heel moeilijk om terug in te slapen. En dat kan voor vermoeidheid zorgen. De oplossing: in eerste instantie probeer je natuurlijk stil te zijn: zet de radio niet aan en leg op voorhand je kleren klaar voor de dag erna zodat je niet moet gaan rommelen. Bovendien kun je je luide, irritante wekkergeluid inruilen voor een vibrerende wekker die je onder je kussen legt. Tegenwoordig bestaan er zelfs vibrerende horloges die je op een aangename manier wekken. Dat zorgt ook dat je zelf minder humeurig uit je bed stapt.

2. Snurken

Snurken zorgt niet alleen voor een irritant geluid, het kan ook de slaap van je partner volledig verstoren. Uit onderzoek blijkt dat mensen die naast een snurkende partner slapen, een uur slaap per nacht verliezen. De oplossing: snurken is een probleem dat je niet zomaar kunt oplossen. Al zou volgens onderzoek deze plant wel eens de redding kunnen zijn. Maar ook alcohol, slaapapneu of andere zaken kunnen de oorzaak zijn. Slapen jij of je partner niet door gesnurk? Ga dan langs bij een dokter.

3. Tv in de slaapkamer

Een tv in de slaapkamer of niet? Het vormt vaak een discussie, want terwijl de ene beter inslaapt door het achtergrondgeluid, verkiest de ander volledige stilte. De oplossing: natuurlijk is het een idee om de televisie uit de slaapkamer te bannen en enkel te slapen of te vrijen in deze ruimte. Maar dankzij enkele trucjes hoeft de tv geen stoorzender voor jullie nachtrust of relatie te zijn: zorg dat je tv een timer heeft zodat hij vanzelf uitvalt. Voor het geluid zijn er twee opties: oordoppen of luidsprekers in kussens. Die laatste werken via bluetooth en zorgen dat enkel jij (of je partner) het geluid van de tv hoort. Een oogmasker kan het licht van de tv tegenhouden. Allebei tevreden dus.

4. Jij houdt van een warme slaapkamer, hij niet

De slaapkamertemperatuur zorgt wel eens voor discussies tussen partners. Want terwijl de een wilt dat het ‘lekker warm’ is, wilt de ander dat het ‘koel’ is. Ofwel ligt eentje te bibberen, ofwel ligt iemand te zweten. De oplossing: het is eenvoudiger om het warm te krijgen dan om af te koelen. Vind jij het te koud? Trek een warme pyjama en sokken aan en vlei je lekker tegen hem aan. Bovendien is het gezonder. Hier lees je wat de beste slaapkamertemperatuur is voor je metabolisme. 

5. Naakt of niet?

Naakt slapen is best gezond, maar niet iedereen houdt ervan. Praat er dus over met je partner en laat hem/haar het ook eens proberen. Volgens onderzoek zou naakt slapen gezonder zijn dan met kleren aan. De oplossing: Geef naakt slapen een kans en vraag je partner om dat ook te doen. Vormt hygiëne het probleem? Maak er dan een gewoonte van om minstens 1 keer per week je lakens te wassen en douche je ‘s avonds, voor je in bed stapt.

Meer artikels over psycho & relatie: