Een belangrijke deadline, je moet de kids nog brengen naar een optreden of je weet niet wat je met je relatie moet… We hebben allemaal wel eens last van stress. Maar zelfs zonder duidelijke oorzaak kun je stress hebben, zonder dat je het zelf weet. Herken je deze 6 signalen? Dan kan je best een beetje ontspanning inlassen.

1. Je bent snel vermoeid

De mentale druk die stress met zich meebrengt, heeft een invloed op je lichaam. Een paar dagen stress is al voldoende om vermoeidheid te veroorzaken. Dat lijdt dan weer vaak tot piekeren, slecht slapen, negatief denken en slechte eetgewoonten. Waardoor je je nog meer vermoeid zal voelen. Studies tonen aan dat mensen die slecht slapen zich moeilijker kunnen concentreren en zich overdag vermoeider voelen dan mensen die een goed en regelmatig slaappatroon hebben. Ben je zelfs moe tijdens periodes van lage werkdruk, dan heb je waarschijnlijk te veel hooi op je vork genomen. Belangrijk dus om te zorgen dat je stress niet de bovenhand neemt. Neen zeggen is misschien niet zo eenvoudig, maar is soms écht nodig. Hier vind je 6 tips om neen te leren zeggen.

2. Je slaapt slecht

Geraak jij moeilijk in slaap of word je regelmatig wakker? Dan zou dat kunnen betekenen dat je stress hebt. Waarschijnlijk pieker je te veel of heb je té veel om over na te denken. Nog een klassieker: uren voor je wekker afgaat wakker worden, en dan niet meer inslapen. Ook nare dromen zijn een signaal dat je misschien met stress te maken hebt. Hier vind je 9 tips voor een goede nachtrust.

3. Je eetlust verandert

Stress kan een invloed hebben op je eetlust. De een heeft helemaal geen zin om te eten, terwijl de ander alles zou kunnen eten wat ze ziet. Sommige mensen hebben zelfs last van beiden. Verschillende onderzoeken stelden vast dat er een relatie is tussen stress en eetgewoontes. Zo zouden vrouwen die stress hebben meer suiker eten. Herken jij die sugar cravings? Hier lees je wat je ertegen doet. 

4. Je bent opvliegender

Heb jij een kort lontje? Dan bestaat de kans dat je stress hebt. Een kleine frustratie of een opmerking van een vriendin kan voldoende zijn om uit te vliegen. Kom jij sneller in een discussie of ruzie terecht, of jaag jij je enorm op in het verkeer, dan is het een goed idee om eens te bekijken of je niet te veel stress hebt. Misschien werk je wel te veel. Hier vind je 7 signalen die bewijzen dat je een workaholic bent.

5. Je beweegt snel

Ook al ben je moe en zou je liefst van alles neerploffen in de zetel, stress zorgt dat je sneller beweegt. Wandel je sneller dan anders, ook al ben je niet gehaast, of kun je je voet niet stilhouden onder tafel, dan is de kans groot dat je stress hebt. Kom tot rust dankzij deze tips.

6. Je kan je moeilijk concentreren

Wanneer je je overweldigd voelt door je ellenlange to-do-lijst, lijkt het alsof alles om je aandacht vecht. Gevolg: je kunt je niet focussen op één taak tegelijkertijd. Hierdoor krijg je meer stress, waardoor het nog moeilijker wordt om je te focussen. Soms is het zelfs moeilijk om op te nemen wat je net hebt gehoord of gezien, simpelweg omdat je gedachten bezig zijn met zorgen maken. Belangrijk dus om even je zorgen aan de kant te zetten en je te concentreren op 1 taak. Een lijstje dat je kunt afvinken kan alvast wonderen doen. Lees hier meer tips over een gezonde geest in een gezond lichaam.

Meer over stress:

Openingsbeeld: Sézane