Je kent het ongetwijfeld, die moeilijke balans tussen het privé- en beroepsleven. En je bent zeker niet alleen. Volens rekruteringsbureau Page Personnel, is de grens nog nooit zo vaag geweest. Dat ontdekten ze na een Europees onderzoek. Maar liefst 76% is buiten de kantooruren permanent verbonden op het werk. Vooral opvallend: 52% van de vrouwen voelt zich verplicht verbonden te blijven, terwijl dat bij de mannen maar 27% is. Tijd om die laptop dicht te klappen, dames!

Uit de enquête kwamen een heel aantal resultaten naar voren. Zo zou 15% an de werknemers zelfs tijdens vakanties verbonden blijven met het werk door op e-mails en zakelijke oproepen te antwoorden. Nog enkele cijfers:

  • 79% heeft een telefoon en/of laptop van het werk, 76% hiervan is buiten de kantooruren verbonden met het werk.
  • 50% beantwoordt elke dag e-mails buiten de kantooruren, 40% doet telefoonoproepen buiten de uren
  • 63% zegt dat de werkinstrumenten hun leven heeft veranderd, maar slechts 29% heeft het over veranderingen in de positieve zin.
  • 63% voelt zich verantwoordelijk en blijft daarom verbonden. 34% voelt zich zelfs verplicht.
  • Tussen mannen en vrouwen is er een schril contrast, 52% van de vrouwen voelt zich verplicht verbonden te blijven. Bij de mannen is dat maar 27%.

Sterke verbinding of stress

“Men is steeds meer geneigd om een behoefte te creëren om buiten de werkplek informatie te raadplegen”, zegt Olivier Dufour, Executive Director van Page Personnel. “Buiten de kantooruren in verbinding staan met het werk is voor sommige mensen geruststellend. Ze komen immers niet graag op kantoor aan met bijvoorbeeld tientallen ongelezen e-mails. Dit betekent dat het volume van de te volgen informatie een sterkere verbinding vereist. Voor anderen kan dit echter stress bezorgen. De scheiding tussen privéleven en werk begint te vervagen. Mensen zijn niet langer in staat om grenzen te stellen en te zeggen dat bepaalde momenten voor 100% voor hun privéleven zijn gereserveerd. Hier hebben bedrijven een sociale rol te spelen: zij moeten de flexibiliteit van de werknemers vergemakkelijken en tegelijkertijd de grens tussen privé- en beroepsleven afbakenen. Het advies aan de werknemers is om in de eerste plaats grenzen te stellen en natuurlijk om deze met hun werkgever te bespreken.”

Meer thuiswerken de oplossing?

Uit het onderzoek blijkt ook dat 62% van de werknemers thuis mag werken, tegenover 78% van de managers. Dat heeft vooral te maken met toenemende mobiliteitsproblemen. Steedsd meer jonge werknemers zoeken naar een plek waar ze mogen thuiswerken, bovendien is het een grote hulp tegen tijdsverlies én biedt het de mogelijkheid werktijden te verschuiven.

Meer over psycho & carrière: