Dit doen wij Belgen in de file

Oktober is een van dé filemaanden bij uitstek. Vorig jaar was het zelfs de drukste filemaand ooit in België. En dat betekent dat we allerlei manieren zoeken om de tijd te doden.  Uit onderzoek van iVOX in opdracht van Mercedes-Benz blijkt dat we vooral naar de radio luisteren (84%), kijken naar andere mensen in de file (55%) en (mee)zingen (40%). Goed nieuws: slechts 7% gebruikt sociale media tijdens het filerijden. Al mag dat percentage zeker nog naar beneden!

Lekker meezingen

Vooral vrouwen hebben zin om hun stembanden los te gooien als ze een leuk liedje op de radio horen (54% tegenover 28% van de mannen). Mannen zullen dan weer eerder vloeken en zich watĀ sneller opjagen omdat hetĀ traag gaat (31% tegenover 25% van de vrouwen). Nog een opvallend weetje is dat slechts 7% van de Belgische automobilisten zijn sociale media (Facebook, Twitter, Instagram…) checktĀ tijdens het filerijden.

Gluren bij de buren

Het is geen verrassing dat hetĀ luisteren naar de radioĀ alsĀ populairste file-activiteitĀ naar voren komt (84%) maar dat deĀ tweede plaatsĀ wordt weggekaapt door hetĀ kijken naar andere mensenĀ in de file, is toch wel opmerkelijk. Maar liefst 55% geeft toe naar de automobilist naast hem of haar (55%) te ‘gluren’Ā en zowel mannen (53%) als vrouwen (57%) blijken dat voyeuristisch kantje te hebben tijdens het filerijden. De kans is bovendien groot dat de bestuurder naast jeĀ aan hetĀ zingenĀ gaat (40%), wat de kijkpret alleen maar kan bevorderen, toch? Je hebt ook bijna 1 kans op 3Ā dat je iemandĀ betrapt op een scheldpartij wantĀ 29% vloektĀ of jaagt zich op. Uit het onderzoek blijkt datĀ 23% drinkt of eetĀ tijdens de file dusĀ iemand zijn broek zien vol kliederen met mayonaise tijdens het verorberen van een smos kaas behoort zeker tot de mogelijkheden.

GSM’en achter het stuur

Gelukkig is de smartphone niet zo populair achter het stuur, al is er wel nog ruimte voor verbetering.Ā Bellen (12%), sms’en/whatsappen (11%) en sociale media checken (7%)Ā prijken Ā – raar maar waar – niet echt hoog op de lijst van onze favoriete file-activiteiten. Uiteraard is er wel een significant verschil tussen de verschillende generaties op dit vlak. Zo geeftĀ 23% van de millenialsĀ (automobilisten jonger dan 35) aan teĀ sms’s en whatsappenĀ tijdens de file tegenoverĀ slechts 1,6% van de 55-plussersĀ (en tegenover 12% van de automobilisten in de leeftijdscategorie 35-54). De jongste generatie (≤ 34) blijkt ook meer te bellen (20%) en hun sociale media te checken (17%) dan automobilisten binnen de oudere leeftijdscategorieĆ«n. Van de 55-plussers zijn erĀ slechts 4%Ā die tijdens het file-rijdenĀ bellenĀ enĀ 1%Ā die hunĀ sociale mediaĀ bekijken. Binnen deĀ leeftijdscategorie 35-54Ā ligt dit percentage iets hoger metĀ 13% (bellen)Ā enĀ 5% (social media).

De favoriete file-activiteiten van de Belgische automobilist: vrouwen zingen, mannen vloeken

Meer over Belgen in de auto:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise

Commerciƫle boodschap