De keerzijde van TikTok skincare: ‘Ik zie vaak patiĆ«nten met problemen door advies dat ze op sociale media hebben opgepikt’
Eerst Facebook, dan Instagram, nu TikTok. Die laatste groeide uit tot bron van inspiratie voor kookrecepten, grappige dansjes, maar vooral: alles beauty. Maar is dermatoloog TikTok wel zo betrouwbaar?
āMama, wil je de peeling van The Ordinary voor me kopen?ā Enthousiaste reviews op TikTok overtuigden mijn 15-jarige dochter dat dit product de oplossing voor haar tieneracnĆ© is. En ze is niet alleen: de reviews werden meer dan 130 miljoen keer bekeken, wat de verkoop van de āAHA 30% +BHA 2% Peeling Solutionā meer dan verviervoudigde. Toen ik haar antwoordde dat dat product veel te agressief is voor haar gevoelige huid werd mijn 25 jaar professionele ervaring in de beautyjournalistiek in Ć©Ć©n oogrol opzijgeschoven voor de animo van haar lotgenoten.
Authenticiteit wordt beloond
Onderzoek van Google toonde aan dat hun zoekmachine bij 40 procent van de jongeren tussen 12 en 28 jaar de duimen moet leggen voor TikTok. De afgelopen drie jaar tekende die app de snelste groei op van alle socialemediaplatformen: van 0,5 miljoen gebruikers in 2020 tot meer dan 1,5 miljard dit jaar. Daarmee stak het Instagram naar de kroon (1,6 miljard gebruikers) en groeit het sneller dan Facebook (3 miljard gebruikers). Volgens marktonderzoeksbureau Global Data is die snelle groei te verklaren door de covidpandemie, toen mensen meer tijd thuis Ć©n op TikTok spendeerden. Zodra ze het gewone leven Āhernamen, bleven mensen hun entertainment, informatie, trends en advies erop zoeken. Het socialemediaĀplatform levert korte videoās. Vooral beautyvideoās doen het goed, getuige de bijna 60 miljard views die #beautytok intussen heeft verzameld.
Hoe authentieker de content, hoe Āhoger de kans dat het viraal gaat. Maar voorspellen kun je dat niet
AurƩlie Coppens
Customer marketing manager
TikTok is een app die uitnodigt tot Āexperiment, Ācreativiteit en zelfexpressie, dankzij filters, muziekĀeffecten en tekst. āHet hoeft allemaal niet zo esthetisch als op Instagramā, weet AurĆ©lie Coppens, die als Ācustomer marketing manager bij de EstĆ©e Lauder-groep werkt voor Clinique, Darphin en Origins. āHet leuke van TikTok is dat trends van overal kunnen Ākomen en door iedereen gelanceerd kunnen worden. Het algoritme heeft een voorkeur voor content waar anderen zich in kunnen herkennen.ā Het mag met andere woorden allemaal wat spontaner, minder Āgecureerd en echter. Het algoritme laat zich veel minder sturen dan bijvoorbeeld ĀInstagram en Facebook, waar bepaalde content gepusht kan worden als je betaalt. Daardoor zie je vaak meer advertenties en slechts een selectie van posts van steeds dezelfde mensen met een groot bereik in plaats van een volledig overzicht.
Op TikTok heb je meer Āverrassingen: iedereen kan viraal gaan met een verhaal dat anderen veel bekijken, liken en delen. āHoe authentieker de content, hoe Āhoger de kans dat het viraal gaat. Maar voorspellen kun je dat nietā, weet Coppens. Dat is een extra uitdaging voor merken die de nodige buzz rond hun producten willen creĆ«ren. TikTok is minder Ācommercieel dan andere platformen: je kunt geen rechtstreekse shoppinglink integreren en influencers betalen om producten te promoten is geen garantie op betere verkoopcijfers. Ook dat versterkt ongetwijfeld het Āgevoel van authenticiteit.
Dermatoloog TikTok?
Naast make-up en parfum, scoren skincare video’s hoog op de app. Iedereen wil weten hoe je die glowy skin krijgt zĆ³nder oneffenheden. Huidverzorging video’s zijn goed voor zoān 230 miljard TikTokviews en 115 miljoen Instagramposts. Verzorgingsproducten met snel zichtbaar resultaat zijn dan ook populair. Dat heeft een keerzijde, vertelt Samira Baharlou, kliniekhoofd en Āesthetisch dermatoloog aan het Universitair ĀZiekenhuis Brussel. āZulke producten, zoals peelings, zijn vaak agressiever.ā Ze ziet regelmatig ĀpatiĆ«nten met problemen door huidadvies of producten die ze op sociale media hebben opgepikt. āHuidverzorging is iets persoonlijks. En voor huidproblemen wil je advies van een medisch geschoolde expert, niet van eender wie een filmpje kan Āuploaden. Zoān filmpjes zijn erg kort, waardoor er niet voldoende achtergrondinfo wordt gegeven over hoe je het product juist gebruikt en voor Āwelke huidtypes het (niet) geschikt en/of compatibel is. Neem nu bijvoorbeeld exfoliĆ«rende producten (AHAās, BHAās, retinolā¦) Als je ze combineert, in te hoge concentraties of te vaak gebruikt, beschadig je de huidbarriĆØre en krijg je irritaties in plaats van de gezochte glow. Bovendien is het superbelangrijk om je huid dan tegen de zon te beschermen of je krijgt Āpigmentatieproblemen.ā
Natuurlijk is daarom niet huidvriendelijker of veiliger. Heel wat plantaardige stoffen en essentiƫle oliƫn zijn geen goed idee als je een gevoelige huid hebt
Samira Baharlou
Kliniekhoofd en Āesthetisch dermatoloog aan het Universitair ĀZiekenhuis Brussel
Skincare mythes
Ook zelfgemaakte cosmetica is erg populair op sociale media, maar dat is niet altijd een goed idee. āEen zelfgemaakt gezichts- of haarmasker dat je onmiddellijk gebruikt is geen probleemā, vindt Baharlou. āMaar een dagcrĆØme is al moeilijker. Het is voor fabrikanten al een hele uitdaging om een formule te maken die langere tijd stabiel is, laat staan voor een leek. Ik denk ook niet dat het goedkoper zal zijn.ā Ook het argument dat zelfgemaakte, natuurlijke verzorgingsproducten beter voor de huid zijn, houdt geen steek, volgens haar. āNatuurlijk is daarom niet huidvriendelijker of veiliger. Heel wat plantaardige stoffen en essentiĆ«le oliĆ«n zijn geen goed idee als je een gevoelige huid hebt. Dan is het net vaak veiliger om producten met synthetische ingrediĆ«nten te gebruiken.ā Ze houdt niet van de angstzaaierij rond bepaalde (synthetische) ingrediĆ«nten: āMeestal is dat onterecht. Daarom ben ik ook geen fan van de apps die ingrediĆ«nten analyseren.ā
Een ander heikel punt is dat iedereen op TikTok zich kan voordoen als een expert. Als Charli DāAmelio, 19, en met meer dan 150 miljoen volgers een van de grootste TikTokinfluencers, toegeeft dat ze haar huid ruw behandelt, dan is dat een verkeerd voorbeeld voor haar miljoenen volgers die klakkeloos overnemen wat zij doet, aanbeveelt, slikt of smeert. Zelfs al is een post gesponsord. Ook veel Āmythes en zelfs foute informatie Āworden via het platform verspreid. ĀZoals de antiĀzonnecrĆØmeactivisten die claimen dat uv-beschermingsproducten vol toxische ingrediĆ«nten zitten. Dat zorgt voor veel tegenreactie, vaak van wetenschappers en dokters. Goede experts zijn @kindofstephen, @dermdoctor, @labmuffinbeautyĀscience, @drdustinportela, Ā@teawithmd, @drwhitneybowe of @dermguru.
Meer beauty
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier