De keerzijde van TikTok skincare: ‘Ik zie vaak patiënten met problemen door advies dat ze op sociale media hebben opgepikt’

Eerst Facebook, dan Instagram, nu TikTok. Die laatste groeide uit tot bron van inspiratie voor kookrecepten, grappige dansjes, maar vooral: alles beauty. Maar is dermatoloog TikTok wel zo betrouwbaar?

“Mama, wil je de peeling van The Ordinary voor me kopen?” Enthousiaste reviews op TikTok overtuigden mijn 15-jarige dochter dat dit product de oplossing voor haar tieneracné is. En ze is niet alleen: de reviews werden meer dan 130 miljoen keer bekeken, wat de verkoop van de ‘AHA 30% +BHA 2% Peeling Solution’ meer dan verviervoudigde. Toen ik haar antwoordde dat dat product veel te agressief is voor haar gevoelige huid werd mijn 25 jaar professionele ervaring in de beautyjournalistiek in één oogrol opzijgeschoven voor de animo van haar lotgenoten.

Authenticiteit wordt beloond

Onderzoek van Google toonde aan dat hun zoekmachine bij 40 procent van de jongeren tussen 12 en 28 jaar de duimen moet leggen voor TikTok. De afgelopen drie jaar tekende die app de snelste groei op van alle socialemediaplatformen: van 0,5 miljoen gebruikers in 2020 tot meer dan 1,5 miljard dit jaar. Daarmee stak het Instagram naar de kroon (1,6 miljard gebruikers) en groeit het sneller dan Facebook (3 miljard gebruikers). Volgens marktonderzoeksbureau Global Data is die snelle groei te verklaren door de covidpandemie, toen mensen meer tijd thuis én op TikTok spendeerden. Zodra ze het gewone leven ­hernamen, bleven mensen hun entertainment, informatie, trends en advies erop zoeken. Het socialemedia­platform levert korte video’s. Vooral beautyvideo’s doen het goed, getuige de bijna 60 miljard views die #beautytok intussen heeft verzameld.

Hoe authentieker de content, hoe ­hoger de kans dat het viraal gaat. Maar voorspellen kun je dat niet

Aurélie Coppens

Customer marketing manager

TikTok is een app die uitnodigt tot ­experiment, ­creativiteit en zelfexpressie, dankzij filters, muziek­effecten en tekst. “Het hoeft allemaal niet zo esthetisch als op Instagram”, weet Aurélie Coppens, die als ­customer marketing manager bij de Estée Lauder-groep werkt voor Clinique, Darphin en Origins. “Het leuke van TikTok is dat trends van overal kunnen ­komen en door iedereen gelanceerd kunnen worden. Het algoritme heeft een voorkeur voor content waar anderen zich in kunnen herkennen.” Het mag met andere woorden allemaal wat spontaner, minder ­gecureerd en echter. Het algoritme laat zich veel minder sturen dan bijvoorbeeld ­Instagram en Facebook, waar bepaalde content gepusht kan worden als je betaalt. Daardoor zie je vaak meer advertenties en slechts een selectie van posts van steeds dezelfde mensen met een groot bereik in plaats van een volledig overzicht.

Op TikTok heb je meer ­verrassingen: iedereen kan viraal gaan met een verhaal dat anderen veel bekijken, liken en delen. “Hoe authentieker de content, hoe ­hoger de kans dat het viraal gaat. Maar voorspellen kun je dat niet”, weet Coppens. Dat is een extra uitdaging voor merken die de nodige buzz rond hun producten willen creëren. TikTok is minder ­commercieel dan andere platformen: je kunt geen rechtstreekse shoppinglink integreren en influencers betalen om producten te promoten is geen garantie op betere verkoopcijfers. Ook dat versterkt ongetwijfeld het ­gevoel van authenticiteit.

Dermatoloog TikTok?

Naast make-up en parfum, scoren skincare video’s hoog op de app. Iedereen wil weten hoe je die glowy skin krijgt zónder oneffenheden. Huidverzorging video’s zijn goed voor zo’n 230 miljard TikTokviews en 115 miljoen Instagramposts. Verzorgingsproducten met snel zichtbaar resultaat zijn dan ook populair. Dat heeft een keerzijde, vertelt Samira Baharlou, kliniekhoofd en ­esthetisch dermatoloog aan het Universitair ­Ziekenhuis Brussel. “Zulke producten, zoals peelings, zijn vaak agressiever.” Ze ziet regelmatig ­patiënten met problemen door huidadvies of producten die ze op sociale media hebben opgepikt. “Huidverzorging is iets persoonlijks. En voor huidproblemen wil je advies van een medisch geschoolde expert, niet van eender wie een filmpje kan ­uploaden. Zo’n filmpjes zijn erg kort, waardoor er niet voldoende achtergrondinfo wordt gegeven over hoe je het product juist gebruikt en voor ­welke huidtypes het (niet) geschikt en/of compatibel is. Neem nu bijvoorbeeld exfoliërende producten (AHA’s, BHA’s, retinol…) Als je ze combineert, in te hoge concentraties of te vaak gebruikt, beschadig je de huidbarrière en krijg je irritaties in plaats van de gezochte glow. Bovendien is het superbelangrijk om je huid dan tegen de zon te beschermen of je krijgt ­pigmentatieproblemen.”

Natuurlijk is daarom niet huidvriendelijker of veiliger. Heel wat plantaardige stoffen en essentiële oliën zijn geen goed idee als je een gevoelige huid hebt

Samira Baharlou

Kliniekhoofd en ­esthetisch dermatoloog aan het Universitair ­Ziekenhuis Brussel

Skincare mythes

Ook zelfgemaakte cosmetica is erg populair op sociale media, maar dat is niet altijd een goed idee. “Een zelfgemaakt gezichts- of haarmasker dat je onmiddellijk gebruikt is geen probleem”, vindt Baharlou. “Maar een dagcrème is al moeilijker. Het is voor fabrikanten al een hele uitdaging om een formule te maken die langere tijd stabiel is, laat staan voor een leek. Ik denk ook niet dat het goedkoper zal zijn.” Ook het argument dat zelfgemaakte, natuurlijke verzorgingsproducten beter voor de huid zijn, houdt geen steek, volgens haar. “Natuurlijk is daarom niet huidvriendelijker of veiliger. Heel wat plantaardige stoffen en essentiële oliën zijn geen goed idee als je een gevoelige huid hebt. Dan is het net vaak veiliger om producten met synthetische ingrediënten te gebruiken.” Ze houdt niet van de angstzaaierij rond bepaalde (synthetische) ingrediënten: “Meestal is dat onterecht. Daarom ben ik ook geen fan van de apps die ingrediënten analyseren.”

Een ander heikel punt is dat iedereen op TikTok zich kan voordoen als een expert. Als Charli D’Amelio, 19, en met meer dan 150 miljoen volgers een van de grootste TikTokinfluencers, toegeeft dat ze haar huid ruw behandelt, dan is dat een verkeerd voorbeeld voor haar miljoenen volgers die klakkeloos overnemen wat zij doet, aanbeveelt, slikt of smeert. Zelfs al is een post gesponsord. Ook veel ­mythes en zelfs foute informatie ­worden via het platform verspreid. ­Zoals de anti­zonnecrèmeactivisten die claimen dat uv-beschermingsproducten vol toxische ingrediënten zitten. Dat zorgt voor veel tegenreactie, vaak van wetenschappers en dokters. Goede experts zijn @kindofstephen, @dermdoctor, @labmuffinbeauty­science, @drdustinportela, ­@teawithmd, @drwhitneybowe of @dermguru.

Meer beauty

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content