Voldoende slaap is écht belangrijk voor je. Maar wat als je op tijd gaat slapen, maar pas uren later in slaap dommelt? Volgens onderzoekers aan de Baylor University in het Amerikaanse Texas onderzochten hoe je sneller in slaap valt, en deze eenvoudige truc zou je daarbij helpen.

Voor het onderzoek, gepubliceerd in Journal of Eperimental Psychology, werden 57 volwassenen tussen 18 en 30 jaar, onderzocht. Ze sliepen in het onderzoekscentrum waar hun slaappatroon geanalyseerd werd.

Ze werden opgedeeld in twee grote groepen: een groep werd gevraagd om voor het slapengaan de belangrijkste taken neer te pennen voor de dag erna. En andere groep werd gevraagd om een overzicht te maken van de voorbije dag en op te schrijven welke taken ze precies vervolledigd hadden. En wat bleek? De eerste groep viel gemiddeld 9 minuten sneller in slaap dan de tweede groep.

Volgens Michael Scullin, hoofd van het onderzoek, is er een simpele verklaring waarom een lijstje maken je helpt sneller in te dommelen. “Door een gedetailleerde planning te maken, noteer je wat je bezighoudt en wat je wilt doen, op die manier creëer je rust in je hoofd. Gevolg is dus minder stress, want doordat je alles genoteerd hebt, krijg je het gevoel dat je de taken beter zult uitvoeren.”

Het opschrijven is volgens hem erg belangrijk. “Ze hardop of in je hoofd opsommen is niet voldoende om rust te vinden. Want je blijft maar nadenken en je brein draait op volle toeren. Door het te noteren, kun je loslaten en valt er letterlijk een last van je schouders. Daardoor kun je sneller inslapen.”

Meer tips voor een goede nachtrust:

SOURCE: Time