Je wilt graag een paar kilo’s kwijt? Zeer herkenbaar. Zie je door zoveel verschillende diëten de bomen door het bos niet meer? Dan helpen we je graag op weg met een handige lijst met de beste en slechtste ingrediënten. Laat die zomer maar komen!

Er zijn natuurlijk heel wat diëten en terwijl het ene dieet zweert bij veel groenten, gezonde vetten en weinig koolhydraten, zijn er andere diëten waarbij wortels zelfs als boosdoener aanzien worden. Wij geloven in de gulden middenweg en veel variatie, maar uiteraard zijn er ingrediënten die erg gezond zijn en is er eten dat we best mijden. Wij zetten ze op een rijtje.

 

Dit eten is goed voor je

Probeer veel groenten, fruit en vis op het menu te zetten.

  • Zalm: een vette vissoort die omega 3 bevat. Is overheerlijk en op veel manieren te bereieden.
  • Avocado: deze vrucht bevat dan wel veel vet, maar het zijn gezonde vetten. Bovendien geeft hij je een verzadigd gevoel en bevat hij vitamines en mineralen.
  • Eieren: Eieren zijn je goede vriend wanneer je enkele kilo’s kwijt wilt. Het is gezond, bevat eiwitten (Inderdaad ;)) én is zo eenvoudig. Even weinig tijd om te koken? Groenten in de pan, eitje erover en je tovert in no time een gezonde omelet op tafel.
  • Verse groentensoep: Nog zo’n topper die niet kan ontbreken tijdens je dieet. Maar zelf soep en vries verschillende porties in. Let wel op: maak de soep zelf, want in de varianten die je in de winkel vindt zijn vaak bewaarmiddelen en zelfs suikers toegevoegd.
  • Spinazie: en andere groene groenten zitten boordevol antioxidanten, bevatten amper calorieën en hebben tal van andere gezondheidsvoordelen. 

Dit eten vermijd je best:

  • Eten vol lege calorieën: voeding die veel calorieën bevat, maar niets gezonds voor je lichaam doet. Denk aan frieten, maar ook deze voedingsmiddelen.
  • Ketchup: Ketchup mag dan wel minder calorieën bevatten dan mayonnaise, het zit boordevol suiker. Liever vermijden dus. Vervang je sausje door yoghurt of maak zelf mayonnaise met olijfolie, bevat veel vet, maar wel de juiste vetten.
  • Frisdrank: We moeten niet meer vertellen dat gesuikerde frisdranken een absolute no go zijn als je wilt afvallen. Maar vergis je niet, ook de light-varianten zijn een slecht idee. Je lichaam krijgt het idee dat het suiker binnenkrijgt, je krijgt alleen maar meer zin in suiker en het doet je bloedsuikerspiegel geen goed.
  • Fruityoghurt: Wil je graag fruit in je yoghurt, dan snijd je het best en voeg je het toe. Of zorg dat je ze in de diepvries hebt zitten. Maar fruityoghurts zijn ware suikerbommen en bevatten amper fruit.
  • Lightproducten: Een les waarvoor we Pascale Naessens altijd dankbaar zullen zijn. Kies voor volle boter en volle yoghurt. Je bent sneller verzadigd, het is minder bewerkt én vooral veel lekkerder.
  • Voorgemaakte salades: Geen tijd om te koken, dus maar snel een salade kopen? Het is verleidelijk, maar geen goed idee. Lekkere toppings en dressings zijn vaak de boosdoener en maken dat een salade erg veel calorieën bevat. Best te mijden dus.
  • Witte producten: Uiteraard hebben we het niet over de budgetvriendelijke producten, maar wel over wit brood, witte pasta, witte rijst,… Wil je ze toch op het menu? Kies dan voor de bruine varianten.

Meer gezonde tips: