2020 is nu al even bezig. Tijd dus om eindelijk die voornemens waar te maken. Wil je graag enkele kilo’s kwijt, dan pak je het best op een gezonde manier aan! Gezond en snel vermageren? Wij verzamelden alle tips.

1. Snel(ler) vermageren

Liefst van alles ben je morgen al op je streefgewicht. Zo werkt het helaas niet. Snel afvallen? Mik tussen een 500 g en een kilo per week. Op een maand tijd ben je maar liefst tussen de twee en vier kilo kwijt. Op een jaar tijd kun je zo ongetwijfeld je doel behalen.

Enkele tips om snel(ler) te vermageren:

  • Mijd crashdiëten: ze zijn (bijna) niet vol te houden en ongezond. Er zijn gezondere tips om snel af te vallen. Sla geen maaltijden over, zo blijft je metabolisme op peil.
  • Bepaal een streefgewicht: op die manier kun je naar een doel toe werken, dat motiveert.
  • Drink veel water: honger en dorst worden vaak verward. Kleine hongertjes? Drink eens een glas water voor je naar een snack grijpt, vaak is je honger al verdwenen.
  • Verander je kookgewoontes: gebruik geen bewerkte ingrediënten, maar kies voor vers en gezond. Verder is het ook nuttig je manier van koken te bestuderen: dat vlees dat je in de pan bakt, kan misschien op de grill zonder vetstoffen bereid worden. En gefrituurde gerechten vervang je liever door bereidingen uit de oven. Kleine aanpassingen met een groot verschil.
  • Houd (minstens voor enkele weken) een dieetdagboek bij: zo besef je wat je eet en kun je aanpassingen doen waar nodig. Wees altijd eerlijk!
  • Vermijd suikers: ook de verborgen suikers die je in voedingsmiddelen vindt, de kilo’s vliegen er al snel af.
  • Vier je successen: je bent misschien nog niet die gewenste vijf kilo kwijt, maar die ene kilo is toch ook al heel mooi. Wees oprecht trots op jezelf en vier het!
  • Slaap voldoende: een goede nachtrust is essentieel, ook als je enkele kilo’s kwijt wilt.

2. Gezond vermageren

Het aantal verschillende dieettrends is eindeloos. Alles begint met gezonde voeding en voldoende beweging. Zet veel groenten en fruit op het menu, drink veel water en snoep niet.

Eet drie maaltijden per dag

Een ontbijt of lunch overslaan om calorieën uit te sparen, is geen goed idee. Het vertraagt je metabolisme en de kans is groot dat je ‘s avonds zo’n honger hebt dat je een veel te grote portie naar binnenspeelt wegens grote honger. Maak een gezond ontbijt, eet een gezonde lunch en maak een lekker en gezond diner. Wil je tussendoortjes? Kies dan voor een gezonde snack, maar vermijd koeken, snoep of taart.

Vermijd het principe van ‘Cherry Picking’

Er zijn veel verschillende diëten of voedingstips om af te vallen. Kies er één (gezonde) uit of laat je helpen door een diëtist. Laat je niet vangen door ‘Cherry Picking’, een term die wijst op verschillende tips uit verschillende diëten combineren. Zo zijn noten erg gezond, maar bevatten ze wel veel vetten. Eet je er veel van en combineer je ze met koolhydraten en vlees, dan kan dat je gewichtsverlies afremmen.

Doe het niet alleen

Wil je graag enkele kilo’s vermageren? Zoek steun bij je gezin, familie of vrienden. Lekker, gezond koken is nu eenmaal leuker als iedereen uit hetzelfde potje eet. En dat snoep doet ook je partner geen goed. Vraag om steun en haal geen ongezonde dingen in huis.

Wat je niet hebt, eet je niet

Na de ochtendrush snel nog die koek meegraaien die op het aanrecht ligt of voor de tv toch een klein kommetje chips nemen… Het is enkel mogelijk omdat je die koeken of chips in huis hebt. Vandaag beginnen? Geef het overschot van je koeken, snoep of andere gezonde snacks aan vrienden of familie en pas je boodschappen aan. Nog een tip: zet een grote fruitschaal in de keuken die je meteen ziet bij binnenkomst, wedden dat je sneller naar fruit grijpt nu die er is?

Extra tips om gezond te vermageren:

  • Eet uit kleine borden, drink water uit grote glazen: het is bewezen, hoe kleiner je bord, hoe minder je eet en hoe sneller je een voldaan gevoel hebt.
  • Eet veel groenten en fruit: ze zitten boordevol vitamines en mineralen, zorgen dat je lichaam extra vocht binnenkrijgt en bevatten veel vezels, die essentieel zijn voor een gezond lichaam.
  • Laat je potten op het fornuis staan: je neemt minder snel een tweede portie als ze niet voor je neus staan.
  • Gebruik veel kruiden: verse kruiden zijn lekker en gezond. Bovendien heb je helemaal geen saus nodig.
  • Eet traag en kauw goed: zo voel je sneller of je verzadigd bent.

3. Bewegen en vermageren

Voeding is erg belangrijk, maar ook beweging draagt bij tot een gezond gewicht. Start daarom vandaag nog met bewegen: je hoeft niet meteen een abonnement bij de fitness te nemen, kleine tips helpen je op weg.

Enkele tips om meer te bewegen:

  • Start met wandelen: nodig vriendinnen, je partner of familie uit om een heerlijk stapje te zetten.
  • Sta regelmatig recht: wist je dat je maar liefst 50 calorieën verbruikt door 15 minuten rond te wandelen?
  • Werk vaker staand: doe je telefoontjes al wandelend en gebruik een standing desk.
  • Maak een sportroutine: schrijf je in voor een les of spreek af op een vast moment.

Meer gezond & snel vermageren: