Heb je de voorbije lockdowns aangegrepen om je levensstijl aan te passen en meer tijd te maken voor gezonde maaltijden, wandelingen en yoga? Klinkt goed. Maar dat volhouden is niet altijd evident. Dankzij deze tips hou je je nieuwe, gezonde gewoontes wél vol.

8 tips om je gezonde gewoontes vol te houden

1. Wees realistisch

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar veel mensen stellen zichzelf zonder het te beseffen totaal onrealistische doelen. Ze willen bijvoorbeeld graag een aantal kilo’s kwijt. Daarop beginnen ze als een gek te sporten en alle ongezonde ingrediënten van hun menu te schrappen. Zo’n crashdieet heeft echter nefaste gevolgen voor je lichaam: dat gaat in een soort overlevingsmodus en stuurt je hongerhormonen aan. Je krijgt zin in dingen die snel energie geven: snelle suikers. Waardoor je op het einde van de rit nog verder van huis bent dan in het begin. Zonde. Wees mild voor jezelf, en stel kleine, haalbare doelen die je wél kunt volhouden.

2. Straf jezelf niet

Onrealistische doelen zijn niet alleen onhaalbaar, ze kunnen ook demotiverend werken. ‘Zie je wel dat het niet lukt, ik kan ook niks‘. Terwijl kleine, haalbare doelen wel lukken. Wees daarom niet te streng voor jezelf, en straf jezelf niet. Als je over het algemeen gezond eet, zal die ene snack echt geen verschil maken.

3. Werk met een plan

Als je in het wilde weg gezonde voornemens begint te maken, is de kans op succes kleiner dan wanneer je gestructureerd te werk gaat. Geef je brein een duidelijke houvast door een plan te maken. Ga praten met een voedingsdeskundige, of maak een afspraak met een personal trainer. Stel een weekmenu op, zorg dat je de nodige boodschappen in huis hebt, noteer je bewegingsmomenten in je agenda en hou je eraan. Tijd steken in voorbereiding betaalt zich achteraf dubbel en dik terug.

4. Hou het eenvoudig

Er zijn heel wat verschillende diëten op de markt. Het een nog ingewikkelder en duurder dan het ander. Nergens voor nodig – kies gewoon voor een eenvoudige, gezonde levensstijl: zet veel groenten op het menu, vul aan met gezonde proteïnen en gezonde vetten. Beperk ongezonde dingen als suiker en alcohol.

5. Pas je omgeving aan

Als je weet dat chocolade je zwakke plek is, moet je het misschien gewoon niet meer in huis halen. Door je omgeving zo aan te passen dat er altijd gezonde dingen voorhanden zijn, zul je er ook veel sneller naar grijpen.

6. Neem de oorzaken van stress onder de loep

Stress is erg ongezond. Als je merkt dat je er last van hebt, is het essentieel dat je onderzoekt waar die gevoelens vandaan komen, en wat je eraan kunt doen. Helemaal stressvrij zijn, is geen evidentie: als je stressgevoelig bent, hoort dat gewoon bij wie je bent. Maar ook (zeker) dan is het belangrijk om voldoende ontspanningsmomenten in te  bouwen. Ga ook op zoek naar een bewegingsvorm waar je rustig van wordt. Die ga je veel langer volhouden dan een activiteit die misschien wel veel calorieën verbrandt, maar waartegen je elke keer als een berg opziet om eraan te beginnen.

7. Zorg voor voldoende nachtrust

Goed slapen is essentieel om je goed in je vel te voelen en gezonde keuzes te maken. Als dat voor jou geen evidentie is, kunnen we je aanraden om het Grote Slaapdossier te lezen dat we vorig jaar samenstelden in samenwerking met slaapexpert Annelies Smolders.

8. Kom in beweging

Zoek een sport die bij je past, maak wandelingen of spring vaker op de fiets. Door elke dag te bewegen – liefst in de buitenlucht – voel je je energieker en heb je meer zin om je gezonde gewoontes vol te houden.

Meer gezonde tips: