Een gezond hart is erg belangrijk. Natuurlijk weet je dat je voldoende moet bewegen, maar dan gaat het niet enkel over oefeningen voor strakke buikspieren of mooie armen. Gelukkig is er meer dan bewegen als het op een gezond hart aankomt. Wat dacht je van een avondje sauna?

Dr. Suzanna Steinbaum, cardioloog, verklapte aan Byrdie hoe je jouw hart gezond houdt. En geloof ons, sommige zijn écht de moeite waard. Wat dacht je van een bezoek aan de sauna of een stevige vrijpartij?

1. Drink (een beetje!) wijn

In rode wijn zitten antioxidanten die goed zijn voor het hart. Tegelijkertijd is stress slecht voor je hart en kan een avondje op café met vriendinnen je heel goed doen. Let wel op: wees niet té enthousiast, af en toe een glaasje rode wijn is prima, maar te veel drinken is nog pakken ongezonder dan niet drinken. Alles met mate, je kent het wel. Geen fan van rode wijn? Ook blauwe bessen bevatten heel erg veel antioxidanten en zijn dus gezond voor je hart.

2. Beweeg

Maar zoek vooral iets dat je leuk vindt. Varieer tussen verschillende sporten: ga lekker wandelen of fietsen, maar doe ook intensievere sporten. Volg een les aerobics, zwem er op los of wat dacht je van een lessenreeks dans? Liever niet naar de sportschool? Krachttraining kun je net zo goed gewoon thuis doen. Yoga, pilates of meditatie zijn dan weer erg goed om je stress onder controle te krijgen. Zorg vooral dat je veel varieert en dat je zoekt wat jou ligt.

3. Vrij vaker

Niet enkel goed voor je relatie, ook voor je hart. Uit onderzoek gepubliceerd in American Journal of Cardiology Trusted Source, blijkt dat er een verband is tussen hartproblemen en weinig seksuele activiteit. Dit zal manlief graag lezen. 😉

4. Ga naar de sauna

Stress heeft een grote invloed op je gezondheid én je eetgewoontes. Meer stress betekent ongezondere keuzes. De sauna is de perfecte manier om even tot rust te komen. Al kunnen je favoriete Netflix-series bingewatchen, een goed boek lezen of punt 3 je natuurlijk ook helpen.

5. Lach meer

Lachen verlaagt je stresshormonen, vermindert de kans op ontstekingen en doet je goede cholesterol stijgen. Probeer dus echt te genieten van het leven. Hier lees je nog eens hoe je nog positiever in het leven staat.

6. Adopteer een hond

Volgens de Harvard Medical School hebben honden een positieve invloed op je bloeddruk en cholesterol. Bovendien heeft een hond een kalmerend effect én moet je er dagelijks mee gaan wandelen.

7. Eet lekker gezond

Diëten zijn moeilijk en houd je niet vol. Maar gezond eten kan vooral heel leuk en lekker zijn. Waarom niet gezellig samen koken? Gebruik veel vezels en omega 3. Zei daar iemand een lekker stukje zalm en groentjes?

 

Meer gezonde tips:

(Bron: Byrdie)