Dat snoepen niet gezond is, weet je natuurlijk al langer dan vandaag. Buiten die extra kilo’s zijn er nog heel wat andere redenen om het snoepen te laten. Dit gebeurt er met je lichaam als je suikers mijdt.

Minder suiker

Zowat al dieetgoeroes zijn het erover eens: suiker is écht niet goed voor je. Minder suiker zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Het zit zo: wanneer je suikers eet, schiet je bloedsuikerspiegel de hoogte in. Je lichaam maakt insuline aan om die suikers af te breken. Gevolg: na die piek volgt er snel een daling in je bloedsuikerspiegel, die maakt dat je je moe voelt en minder goed kunt concentreren. Wanneer je té veel suikers eet, moet je lichaam constant insuline aanmaken. En dat is écht niet gezond voor je lichaam. Dus probeer eens wat minder suikers te eten, het heeft zoveel meer voordelen dan die kilo’s minder. En dat doe je natuurlijk door minder te snoepen, maar vergis je niet, ook heel wat andere voedingsmiddelen hebben verdoken suikers.

1. Tonnen energie

Minder suiker eten is – vooral de eerste dagen – niet gemakkelijk. Maar na enkele suikerarme dagen voel je al een verschil. Je hebt veel meer energie en kunt je gemakkelijker concentreren. Je slaapt beter, bent daardoor minder moe én raakt ‘s morgens gemakkelijker uit je bed.

2. Een stralend huidje

Niet alleen de weegschaal wordt gelukkiger van een suikerarm dieet, ook je huid zal je dankbaar zijn. Je krijgt namelijk minder snel rimpels en je huid ziet er mooier uit.

3. Bye bye, kilo’s

Toegegeven, het vraagt wat geduld, maar na enkele weken tot maanden merk je een verschil op de weegschaal. Extra voordeel: hou je het lang genoeg vol, dan heeft je lichaam zelfs helemaal geen zin meer in suiker. Weg met die sugar cravings! Toch zin in een snack? Zet eens een handvol noten of geroosterde kikkererwten op het menu. Smullen!

Doe de detox

Tijd dus om aan de slag te gaan! Maar laten we niet liegen, gemakkelijk is het niet. De eerste dagen kickt je lichaam af van de suiker. Je kunt trillen, zweten, hoofdpijn hebben én erg veel zin hebben in suiker. Even door de zure appel heen bijten dus!

Tips voor je suikerarm dieet: