De vakantie loopt helaas ten einde. Goede voornemens na je reis en wil je vanaf nu echt minder stress op het werk? Pak het dan aan met de tips van Ann De Bisschop, zij is chef geluk bij medialaan en schreef in ‘Aftellen naar Maandag’ hoe je nu echt werk maakt van dat stressvrij werken. Wij vroegen haar naar haar bijzondere functie én haar geheim voor geluk op de werkvloer.

Jouw functie heet ‘director corperate identity & wellbeing’. Dat klinkt bijzonder? Hoe ben je in die functie terecht gekomen?

“Ik werkte zelf al 18 jaar voor VTM, maar kwam mezelf opeens tegen. Ik kreeg een zware aanval van hyperventilatie en merkte dat het zo niet verder kon. Ik wilde veranderingen zien, niet alleen voor mezelf, maar voor heel het bedrijf. Ik ben gaan praten met de CEO en die stond gelukkig open voor mijn verhaal. Zo is de bal aan het rollen gegaan en heb ik mijn eigen functie gecreëerd.”

Wat is volgens jou de gouden tip voor geluk op de werkvloer?

Er zijn er heel wat. Maar een heel belangrijke is: stop met multitasken. Zet de meldingen van je mails en andere websites uit en focus je alleen op je taak. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je afgeleid wordt, je productiviteit voor 25 minuten met 40% daalt. Bovendien word je heel productief door de gelukshormonen die je aanmaakt als je helemaal in de ‘flow’ zit. Daarnaast maak je voor jezelf best het onderscheid tussen welke taken het belangrijkst zijn en veel van je tijd en concentratie vragen – wij noemen ze de ‘olifanten’, en de kleine taken die je tussendoor kunt doen. Die noemen we de ‘konijnen’. Laat weten aan je collega’s wanneer je aan zo’n ‘olifant’ bezig bent. Wij doen dat bijvoorbeeld door letterlijk een olifant bovenop ons scherm te zetten. Dan weten collega’s dat ze je even niet moeten lastigvallen. Zeer handig. Daarnaast zou ik aanraden om je tijd aan het begin van de dag in te plannen. De meeste mensen zijn het productiefst ’s morgens, begin dan aan je olifanten. Laat de konijnen, zoals mails lezen of telefoontjes doen, voor na de middagpauze. Want dan heb je weleens een dipje.

Je spoort ook aan om te bewegen op de werkvloer. Maar wat voor mensen die het erg druk hebben?  

Te vaak wordt ‘mijn job laat het niet toe’ als excuus gebruikt. Maar iedereen kan kleine dingen doen. Zo zie ik bijvoorbeeld dat de cameramannen vroeger in de zetel zaten als ze moesten wachten, nu gaan ze fietsen of pingpongen. Die beweging is erg belangrijk, en iedereen heeft altijd wel even een moment van pauze. Bovendien is het wetenschappelijk bewezen dat een mens zich maar ongeveer 58 minuten echt kan concentreren. Dus een kleine pauze daarna is beter voor de productiviteit en creativiteit. Eigenlijk zouden de niet-rokers gewoon even mee moeten gaan met de rokers tijdens hun pauze. Ik wil zeker niet roken stimuleren, maar ga even naar frisse lucht happen. En neem dan uiteraard de trap en niet de lift.

Hoe kan een werkgever helpen?

Door flexibel te zijn. Dat kan gaan van thuis werken, op verschillende locaties werken of glijdende uren hebben, zodat een collega heel vroeg of net later kan beginnen. Die vrijheid kan perfect als het resultaat er is. Daarnaast kunnen kleine dingen helpen. Bij VTM hebben we bijvoorbeeld springtouwen, pingpongtafels, fitbits,… voorzien. Dat stimuleert om te bewegen. In de cafetaria is er gezonde voeding voorzien. Natuurlijk spelen ook leidinggevenden een belangrijke rol: organiseer eens een wandelvergadering, spoor collega’s aan om ieder uur vijf minuutjes recht te staan,…

Maar wat als een baas niet meewilt?

Probeer het te bespreken met je leidinggevende. Er zijn opvallend veel positieve reacties. En ook werkgevers beginnen te merken dat de investering in een beter werkklimaat echt loont. Uit cijfers van de WHO blijkt dat het na twee jaar, 14 keer is terugverdiend. Bovendien zorgen enthousiaste collega’s voor maar liefst 20% meer omzet en 16% meer tevreden klanten. Daarnaast dalen het absenteïsme en presentisme. Dat laatste zijn mensen die wel aanwezig zijn op het werk, maar niet presteren. Dus spreek die leidinggevende eens aan, stel voor om af en toe thuis te werken of een wandelvergadering te doen. De kans is groot dat er echt wel geluisterd wordt naar je verhaal.

Nog enkele gouden tips van Ann:

  • Start je dag vroeg! Zeker voor jonge gezinnen is deze tip belangrijk: door een half uur voor de rest van het gezin op te staan, heb je even tijd voor jezelf. Dat doe ik zelf ook dagelijks en het heeft een enorm effect.
  • Zorg voor voldoende goede nachtrust. Vermijd twee uur voor het slapen gaan blauw licht. Als ik zelf nog werk heb, zet ik mijn zonnebril op om naar mijn scherm te kijken. Het blauwe licht breekt melatonine af, een stofje dat je nodig hebt om te kunnen slapen.
  • Eet gezond en plan voldoende beweging in.
  • Plan in je agenda ook een blokje af voor ‘time to think’, een moment waarop je kunt nadenken, interessante lectuur kunt lezen over je werk of over nieuwe ideeën kunt nadenken. Dat is erg belangrijk om te groeien in je job.
  • Creëer nieuwe gewoontes. Ik start mijn dag bijvoorbeeld altijd met een glas warm water met citroen en gember, dat zorgt meteen voor een kickstart van mijn dag. Maar je moet gewoontes kiezen waar jij beter van wordt.

Meer over carrière: