Het jaar is terug bezig en dat is hét moment om aan die goede voornemens te werken en voor orde te zorgen. En dan bedoelen we niet alleen orde in onze kleerkast of ons huis, maar ook orde in ons leven. Want net als je kast, is ook je leven soms aan een grote opruimactie toe. Neem afscheid van slechte vriendschappen, toxische relaties en eeuwige slechte gewoontes.

Slechte vriendschappen

Slechte vriendinnen: 5 signalen dat je de vriendschap beter beëindigt

Een vriendschap die je meer energie kost, dan dat ze je oplevert, is eigenlijk enkel verspilling van je tijd. Herken je deze 5 signalen, dan is het tijd om afscheid te nemen. Maar hoe pak je dat nu best aan? Dankzij deze 3 stappen, is het zo gepiept.

  1. Het vervelende gesprek: hoe je het ook draait of keert, je kunt er niet omheen. Een vriendin kun je nu eenmaal niet ghosten. Houd ook altijd rekening met het feit dat een relatie toxisch is, maar daarom zeker een persoon niet. Bovendien voelt een vriendin vaak hetzelfde. Praat erover, wie weet vallen er nog brokken te lijmen, maar misschien beslissen jullie samen ook op de vriendschap te beëindigen.
  2. Nadat je eerlijk bent geweest tegen je vriendin, blijf je achter je beslissing staan. De kans bestaat dat je vriendin gaat roddelen achter je rug om zich beter te voelen over de situatie, maar dat gedrag laat haar er slechter uitkomen dan jij. Tenzij je zelf roddelt natuurlijk, roddel NOOIT over een vriendschap die niet werkte.
  3. Zet jezelf voorop: soms voel je je schuldig over het einde van een vriendschap of voel je zelfs een gemis. Maar denk na wat het best is voor jou. Er was duidelijk een reden waarom je besloot dat jullie geen goede vriendinnen meer zijn. Zie het als een relatiebreuk, je blijft ook niet bij een partner waar je niet gelukkig van wordt, simpelweg omdat je je anders schuldig voelt.

Slechte gewoontes

Slechte gewoontes als nagelbijten, snoozen of roken, kun je gemakkelijk afleren dankzij deze 4 tips. Pas ze toe op iedere slechte gewoonte waar je van af wilt.

  1. Benoem je trigger. Grijp jij altijd naar een glas wijn als je gestresseerd bent of je depressief voelt? Is het altijd in een bepaalde situatie of bij bepaalde vrienden dat je naar die sigaret grijpt? Zoek voor jezelf uit waar, wanneer en bij wie je slechte gewoonte voorkomt, en de kans is groter dat je ervan af geraakt.
  2. Nu dat je weet wat die gewoonte triggert, kun je er meer bewust mee omgaan. Stel: de trigger om te roken is angst. Volgende keer als je je angstig voelt, benoem dan voor jezelf dat angst de oorzaak is van je hunkering en vervang die sigaret door iets anders. Ga lopen, bel een vriendin, doe yoga of kleur zelfs in een kleurboek voor volwassenen.
  3. Probeer niet om andere gedachten die je krijgt volledig te elimineren. Als je zegt tegen jezelf dat je bij zware stress niet meer aan een glas wijn mag denken, is dat het enige waar je nog aan denkt. Het is oké om te denken aan dat glas wijn, maar vervang de actie – het glas drinken dus – door een andere actie – hardlopen bijvoorbeeld. Op die manier leer je jezelf goede gewoontes aan. Heb er ook vrede mee dat een nieuwe gewoonte aanleren tijd kost.
  4. Sommige triggers kun je ook gewoon uitschakelen door kleine aanpassingen te maken. Krijg jij angstige gevoelens, altijd als je bij die ene vriendin bent? Tijd om het eerstee puntje terug even grondig door te nemen. Rook jij altijd een sigaret als je cocktails drinkt? Dan is het misschien nuttig om er even geen te drinken terwijl je stopt met roken. Als je dat patroon na een tijdje zeker doorbroken hebt, kun je je overwinning vieren met een heerlijke cocktail.

Foute relaties

We komen ze allemaal op een bepaald in ons leven wel eens tegen. De Mr. Big Types, mannen die in ons leven blijven ronddwalen, en het spelletje van aantrekken en afstoten medogenloos blijven spelen tot we er zot van worden. En als je denkt dat je zelf net zo gelukkig zult eindigen als Carrie herself, dan heb je het grondig mis. Want de kans dat jouw Mr. Big net zoals haar Mr. Big uiteindelijk voor de bijl gaat en helemaal klaar is voor een relatie met jou, is nihil. Voel je geen sukkel omdat je zo moeilijk loskomt van deze man, want er is een wetenschappelijke verklaring voor die aantrekkingskracht. Volgens onderzoek gebeurt bij een afwijzing van zo’n Mr. Big hetzelfde in je hersenen als bij een craving die je hebt bij je verslaving, denk maar aan een sugar craving bijvoorbeeld. De enige manier om deze foute relatie voor eens en altijd stop te zetten, is cold turkey. Dat wil dus zeggen: geen contact, niet sms’en, bellen of mailen. Maar ook niet rondneuzen op zijn Facebookpagina of Instagramprofiel. Geloof ons, er komt écht nog wel iemand  beter op je pad.

Die energievretende obsessie met sociale media

Wij zijn fan van sociale media. Het nieuws volgen via Facebook, de leukste beautytrends spotten op Pinterest en reisinspiratie opdoen op de Instagram van een reisblogger. Er zijn heel wat mogelijkheden. Maar let op, want het kan erg verslavend werken en je zelfs ongelukkig maken. Begin het jaar dus met een digitale detox. Bovendien is het nuttig ook eens onder de loep te nemen wie je nu allemaal volgt. De kans is groot dat ook jij schuldig maakt aan hate-following, of mensen waar je niet tuk op bent (ex-partners, die vreselijke klasgenoot van tig jaar geleden of een irritante collega), volgen om te bekijken wat ze uitspoken in het leven. Het levert niets op dan de drang om jezelf met anderen te vergelijken en confronteert je telkens opnieuw met mensen uit het verleden, die om een reden tot dat verleden behoren.

Meer tips voor een geslaagd 2021:

SOURCE: The Zoe Report