Een lijstje met al je taken mag dan wel heel handig zijn, als het je zelden lukt om alle taken af weg te strepen of als je zo’n grote taak hebt dat er weinig aan te duiden valt, dan voel je jezelf onproductief en gefrustreerd. Volgens geluksexperte Gretchen Rubin probeer je dan best deze truc.

Je grote taken kun je niet in één keer allemaal afvinken, en dat kan demotiverend werken. Heb je het gevoel dat er geen vooruitgang is? Pas dan de 60-seconden-regel toe. Ga aan de slag met kleine taakjes die je in 60 seconden kan doen. Een wasmachine laten draaien of enkele borden in de vaatwasser zetten… Op het werk kun je een kort telefoontje doen of enkele mails ordenen (als dat lukt binnen 60 seconden.)

Het werkt namelijk psychologisch. Door kleine, onbenullige taakjes te doen, heb je het gevoel meer controle te hebben en voel je je minder chaotisch. Zo ben je helemaal klaar om die grote taken nu aan te pakken.

Meer tips om productiever aan de slag te gaan:

  • Snooze niet en start je dag niet meteen met het lezen van mails of het bekijken van je gsm. Neem eerst even tijd voor jezelf en stel een lijstje op met de taken van de dag.
  • Zorg voor haalbare to-do-lijstjes: weinig zo demotiverend als een lijst die je nooit afgewerkt krijgt.
  • Lees je mails twee keer per dag en zet meldingen uit. Op die manier blijf je gefocust op één taak.
  • Geef jezelf mini-deadlines: deel je grote taak op in meerdere kleine taken.
  • Weet wanneer je het productiefst bent: en doe die kleine 60-seconden-taakjes op momenten dat je een dipje hebt.
  • Creëer routine: sta elke dag op hetzelfde tijdstip op en kies een vast tijdstip om te gaan slapen.
  • Neem af en toe een pauze: die is écht broodnodig voor je brein.

Meer over carrière: