Voldoende slaap is écht belangrijk voor je, een slaaptekort is zelfs dodelijk. Maar zelfs als we op tijd naar bed gaan, kunnen we een slaaptekort oplopen. Want ook door ‘s nachts regelmatig wakker te worden, kun jij die broodnodige slaap missen. Maar wat kun je doen? Dit zijn de 7 belangrijkste oorzaken, we verklappen ook meteen hoe je ze kunt aanpakken.

Als je een keertje wakker wordt ‘s nachts en meteen terug in slaap valt, moet je je geen zorgen maken. Want uit onderzoek blijkt dat dat perfect normaal is. Maar lig jij uren schaapjes te tellen, dan kun je maar beter even deze oorzaken bekijken.

1. Je hebt geen regelmaat

Een goede nachtrust vraagt de nodige regelmaat. Probeer dus iedere avond rond hetzelfde uur te gaan slapen en sta op hetzelfde tijdstip op. Ja, ook in het weekend. Op die manier raakt je lichaam gewend aan het slaapritme en slaap je gemakkelijker door.

2. Je slaapkamer is niet optimaal

Een goede nachtrust vraagt een goede slaapomgeving. Zorg dat je niet wordt afgeleid door lawaai of licht. Bovendien is ook de temperatuur belangrijk. Want een te warme slaapkamer zorgt dat je minder gemakkelijk in slaap valt. Wist je trouwens dat de juiste slaapkamertemperatuur je metabolisme een boost geeft? Hier lees je er meer over. 

3. Je moet vaak plassen

Je bent zeker niet de enige vrouw die ‘s nachts uit bed moet om te plassen. Uit onderzoek blijkt dat 44% van de vrouwen tussen 20 en 40 minstens 1 keer per nacht naar het toilet moet, 18% zou zelfs meermaals per nacht moeten doen. Niet te veel drinken voor je gaat slapen, kan natuurlijk helpen. Toch nog last? Doe dan een snufje zeezout in een klein glaasje water, dit helpt je om ‘s nachts meer vocht vast te houden.

4. Je hebt een ‘slaapmutsje’ gedronken

Het is misschien verleidelijk om een slaapmutsje te drinken, maar alcohol is absoluut niet goed voor je nachtrust. Je valt gemakkelijk in slaap, maar alcohol verstoort je REM-slaap. Absoluut af te raden dus. Bovendien is de kans op snurken, slaapwandelen en praten in je slaap groter. 

5. Je hebt stress

“In every life we have some trouble. When you worry you make it double’, we kunnen het niet beter uitdrukken dan Bobby McFerrin in ‘Don’t worry, be happy’. Deadlines, te veel hooi op je vork of je puberdochter bezorgt je nachtmerries (al dan niet letterlijk). Stress vreet aan je, ook ‘s nachts. Urenlang piekeren zorgt dat je wakker blijft, maar ook dromen of wakker schieten in het midden van de nacht zijn niet vreemd voor stresskipjes. Probeer dus echt komaf te maken met die stress! En dankzij deze tips van therapeute Suzanne Kempeneers stop je nu eindelijk écht met dat gepieker. 

6. Je kijkt te veel naar blauwe schermen

De slaapkamer dient om te slapen en te vrijen. Probeer daarom je smartphone, laptop en tv uit de kamer te bannen. Niet alleen blijf je te lang turen naar series of Instagram, het blauwe licht zorgt ook nog eens dat je minder gemakkelijk inslaapt. Dat komt omdat het de aanmaak van het slaaphormoon melatonine tegengaat. Geen schermen in de slaapkamer is een goede regel, maar wil je je smartphone toch bij de hand? Bekijk hem dan zeker niet als je wakker wordt ‘s nachts, want dan is de kans dat je terug in slaapt valt nog kleiner.

7. Je eet of drinkt de foute dingen

Dat je  beter geen koffie drinkt voor je gaat slapen, weet je natuurlijk wel. Maar ook bepaalde snacks zorgen dat je minder goed slaapt. Lees hier nog eens welke snacks écht geen goed idee zijn. 

Meer tips voor een goede nachtrust:

Openingsbeeld: For Love & Lemons