Een ambitieuze job, een gezin en een boeiend sociaal leven. We hebben het allemaal druk en bijgevolg hebben we ook nog eens stress. De oorzaak aanpakken is de beste oplossing, maar niet altijd even evident. Maar dankzij deze 9 trucjes vind je rust in je hoofd en raak je écht van die stress af.

 

Mensen die stress hebben, piekeren vaak heel wat af. Hier vind je 5 tips om voor eens en altijd te stoppen met dat gepieker. 

1. Maak tijd voor sport

Het is wetenschappelijk bewezen, sport is een van de beste manieren om stress te verminderen. Volgens gezondheidsorganisaties kun je best zwemmen, fietsen of wandelen om van je stress af te geraken.

Wandelen is bovendien écht goed voor je relatie, hier lees je waarom.

2. Werk aan je ademhaling

Heb jij een stressaanval? Probeer dan even diep adem te halen en te kalmeren. Bovendien kun je dagelijks werken aan je ademhaling door 20 tot 30 minuten per dag via je buik te ademen. Door langzaam, diep en regelmatig te ademen, krijgen je hersenen meer zuurstof. Dit zorgt dan weer dat je zenuwstelsel gestimuleerd wordt en je lichaam zich ontspant.

Nood aan ontspanning? Een goed boek kan helpen, hier vind je inspiratie.

3. Maak het lekker warm

Volgens een studie in het Journal of Psychoparmacology zorgt warmte ervoor dat je je op gemak voelt. Die warmte zorgt er voor dat er serotonine in je hersenen vrijkomt, een stof die je humeur reguleert. Kruip dus onder een lekker warm dekentje, bezoek een sauna of plan een trip naar een warme bestemming.

Nood aan een warme behandeling? Onze redactrice bracht een bezoekje aan het nieuwe Maison Sisley in Parijs. Hier lees je er meer over.

4. Maak een wandeling

Wandelen heeft heel wat gezondheidsvoordelen én het kan stress helpen voorkomen. Volgens een onderzoek aan Stanford University kan een wandeling in de natuur een boost geven aan je humeur. De deelnemers die een wandeling van 50 minuten maakten in de natuur hadden minder angsten dan mensen die even lang in de stad wandelden. Tijd dus om die wandelschoenen aan te trekken en de natuur in te trekken.

Hier ontdek je wat er met je lichaam gebeurt als je dagelijks een half uur wandelt.

5. Zet vette vis op het menu

Zalm of makreel zijn niet alleen lekker, ze bevatten ook omega-3-vetzuren, die goed zijn voor je hart. Bovendien helpt het je angsten onder controle te houden. Supplementen zijn een optie, maar het is veel beter om zo’n drie keer per week een stuk vette vis op het menu te zetten.

Heb jij wel eens angsten? Dan herken je je ongetwijfeld in deze illustraties.

6. Zet je favoriete muziek op en dans

Muziek heeft écht een goed effect op je. Het kan je kalm en vrolijk maken. Als je dan ook nog eens je stress wegdanst, voel je je helemaal top. Tijd dus om die plaat op te zetten en alle stress van je af te dansen in je woonkamer. Of ga gezellig uit met vriendinnen en dans. Plezier gegarandeerd.

Hier ontdek je 3 trending dansmethodes die je lichaam in vorm brengen.

7. Wees enthousiast

Mensen die écht gelukkig zijn, zien de positieve dingen in. Ze zijn enthousiast over kleine dingen. Heb je stress voor iets? Zeg tegen jezelf ‘ik ben enthousiast’, zo zou je volgens onderzoek van de American Psychological Association, kalmeren én beter presteren. Zie niet alleen grote gebeurtenissen, maar ook die kleine dingetjes die je bereikt.

Lees ook deze 7 tips om écht positief in het leven te staan.

8. Slaap

Een goede nachtrust is essentieel als je stress wilt voorkomen of verhelpen. Slaaptekort is namelijk voor heel wat redenen slecht, zo zou het depressies en angst- en paniekaanvallen kunnen veroorzaken.

Hier ontdek je wat een slaaptekort nog meer doet met je lichaam.

9. Drink water

Drink voldoende water! We kunnen het niet vaak genoeg herhalen. Een uitgedroogd lichaam kan stress en angsten veroorzaken. Bovendien kun je niet meer goed nadenken, waardoor je nog meer kans hebt op paniek en stress.

Vind je het moeilijk om aan die anderhalve liter water per dag te komen? Lees dan even deze tips.

Meer tips voor een gelukkig gevoel: