© Rebecca Fertinel

Thuis bij de stylist van de sterren: Tom Eerebout over zijn liefde voor antiek en Lady Gaga als inspiratiebron

Verwacht niet te veel mode in het volgestouwde gezellige Antwerpse herenhuis van Tom Eerebout. De Lady Gaga-stylist troont ons mee door zijn woning slash schatkamer vol kunst en antiek.

Geloof niets van het bordje aan de voordeur bij Tom Eerebout en echt genoot Joost Vandebrug dat ‘Never mind the dog, beware of the owner’ leest: de viervoeters zijn poeslief, de eigenaars ook. Twee weken eerder kleedde de stylist Rebecca Ferguson in een zwarte Natan-jurk voor de première van de nieuwe Mission Impossible, waarin de actrice naast Tom Cruise speelt, vandaag is het plotsklaps kalm. “Nu de acteurs aan het staken zijn, staak ik ook,” zegt hij.

Doordat Hollywoodschrijvers en -acteurs het werk neerlegden in een van de allergrootste stakingen in de filmgeschiedenis, vallen filmfestivals, premières en de daarmee gepaarde promomachine van interviews en rodeloperevenementen weg. Dus ook de opdrachten waarvoor Eerebout outfits verzamelde. “Ze staken tegen de opkomst van artificiële intelligentie in de film en de slechte contracten met streamingdiensten – gelijk hebben ze.” Voor Eerebout betekent het onverwacht meer tijd om thuis te genieten.

Het huis waarin hij samen met zijn echtgenoot woont, kunstenaar Joost Vandebrug, is een smaakvolle grot van Alibaba voor antiek- en interieurliefhebbers met in de Kloosterstraat gevonden glas-in-loodramen, een op Ebay gescoorde antieke houten schoorsteenmantel en badkamers met een visgraatvloer van lichtgrijs marmer. “Kunstgeschiedenis was vroeger mijn beste vak en met mijn vader schuimde ik vaak veilingen af”, verklaart hij zijn liefde voor antiek.

Moeilijk te geloven dat dit statige herenhuis tot voor kort een bouwwerf was. “Er was niets. Geen elektriciteit, geen water, geen verwarming of sanitair. We deden alles zelf met een aannemer.” Toen Eerebout en Vandebrug het vonden – “gewoon op Immoweb” – was de beslissing zo gemaakt om Londen na acht jaar voor Antwerpen te verruilen. De verbouwingen overbrugden ze in hun door ongerepte natuur omgeven vakantiehuis in het Franse Normandië, waar ze de ene na de andere brocante afschuimden. Eind 2019 trokken ze in hun nieuwe stek.

Dierentanden en doodshoofden

De timing kon niet beter voor vriendinnen als zangeres Sylvie Kreusch en chef-kok Charlotte De Waegenaere, die hun lockdown ten huize Eerebout-Vandebrug doorbrachten. Want dit is vooral een warm, verwelkomend huis. In die zin niet onlogisch dat droog, modern minimalisme ver te zoeken is. “Dat is, zoals je kunt zien, absoluut niets voor ons”, grijnst Eerebout terwijl hij ons door hun tot in de nok met decoratie gevulde huis loodst.

Er zijn dierentanden, doodshoofden, religieuze rekwisieten en als overtreffende trap een als het ware tegen de muur omhoogzwemmende school opgezette schildpadden op de overloop. “Gevonden op Instagram. Ze werden in de negentiende eeuw opgezet en jarenlang bewaard op een Engels landgoed. Omdat ik het zo sneu vond dat de verkoper ze niet aan één persoon verkocht kreeg, heb ik ze op een dag maar aangeschaft zonder het aan Joost te zeggen.”

En dan zijn er nog de kunstwerken die lezen als een bloemlezing van hun vriendschappen, hun passies en hun leven. Er is een afstudeerwerk van Erika Rodin, “een vriendin die haar fotografieopleiding wél afmaakte”, als bedankje omdat ze een halfjaar introk bij het koppel. Een minimalistisch portret van een tienerjongen dient als herinnering aan de expo die Vandebrug gaf bij overbuurvrouw, galerist en goede vriendin Ingrid Deuss. De enige lege muur in de woonkamer is als een testgalerijmuur waarop hij uitzoekt welke werken – minutieus gespijkerde fotoprints – goed bij elkaar passen.

Snuisteren op eBay

Voor een huis van een stylist wiens dagelijkse leven gevuld is met het kleden van celebrity’s als Lady Gaga, Kylie Minogue of dichter bij huis Sylvie Kreusch en Jeroen De Pessemier van The Subs, is het huis van Eerebout en zijn echtgenoot opvallend gevrijwaard van modebeelden. “Ik vind en zoek mijn inspiratie liever elders. Ik heb wel modeboeken, maar die staan in mijn atelier. Uit kunst- en fotografieboeken haal ik liever ideeën dan uit Dazed of i-D Magazine.”

Als je in huis al modereferenties opvangt, zijn ze subtiel. Zoals een kunstwerk van de Deense Susanne Wellm, die stripjes foto als stof aan elkaar weefde, of zoals de gouden vogel naast de openhaard. “Die werd ontworpen voor het optreden van Lady Gaga tijdens de inauguratie van Joe Biden in 2021, ze droeg hem als broche. Schiaparelli (het Franse couturehuis, red.), produceerde er drie: eentje voor Gaga, eentje voor haar andere stylist Sandra Amador en eentje voor mij. Op elke vogel staat onze naam gegraveerd.”

Aan de overkant van de woonkamer nog een vogel. Het is een delicaat portret van een jongen met een duif. “Toen ik Joost leerde kennen was die foto door Will McBride zijn computerachtergrond. Nadat ik mijn eerste grote loonbrief kreeg, contacteerde ik McBrides zoon – de fotograaf zelf was al gestorven – of er van The Boy With the Pigeon nog een print beschikbaar was. Deze was een van de laatste, ik gaf hem aan Joost voor kerst.”

“Maar ga nu niet denken dat we uit sluitend in galeries snuisteren”, zegt Eerebout nadat we voorbij hun verzameling Magnumfoto’s en werken van Nick Cave, Ken Currie en een foto van Andy Warhol en Edie Sedgewick liepen. “Of we iets nu in een galerie of op eBay vonden, voor 2 euro kochten of bij Troc haalden zoals het kadertje in de hal dat mijn broer ons gaf, emotioneel heeft alles dezelfde waarde.”

Moordmysteries

De bibliotheek is Eerebouts favoriete ruimte in huis. “Ik ben verslingerd aan murder mysteries, of het nu gaat om Agatha Christie-boeken of televisieseries als Murder She Wrote, met Angela Lansbury. Daarvan heb ik alle dvd’s, die bekijken doet me aan mijn oma denken en maakt me rustig. Omdat in zowat elke moordmysterie wel een bibliotheek opduikt, wilde ik er een hebben. Tijdens de lockdown speelden we hier vaak gezelschapsspelletjes, al ging dat niet altijd even goed. Joost is nogal competitief (lacht).”

“De luchter komt uit een Londense nachtclub uit de jaren twintig en vond ik op Instagram waar ik veel accounts volg die oude dingen verkopen. Kleding- en modemerken volg ik bewust niet, dat zou me te veel van het goede zijn. Mijn feed bestaat uit antiek en hondjes.” Zelfs in de kleedkamer naast hun auberginepaars geverfde slaapkamer – “in lichte ruimtes ben ik bang dat ik de slaap niet kan vatten” – is niets fashiongerelateerds te vinden en verstoppen hun kleren zich achter groene gordijntjes van antieke schoolkastjes.

Het enige in de ruimte dat wél met de aandacht mag gaan lopen is de vanity table die Vandebrug op een dag maakte als verrassing voor Eerebout, die er zijn waardevolste dingetjes op exposeert. Er staan parfums, zoals ‘First’ van Van Cleef & Arpels: “Dat was de favoriete geur van mijn overgrootmoeder, zo denk ik aan haar.” Maar uitgestald liggen vooral juwelen: favoriete parelkettingen, armbanden en een houten replica van zijn getatoeëerde hand, met daarop de met edelstenen bezette ringen die hij onlangs voor het Antwerpse juwelenmerk Elliot & Ostrich ontwierp. “Ik moet echt met verschillende dingen bezig zijn, ter inspiratie om mijn werk goed te blijven doen.” Het verklaart waarom hij ook graag zonnebrillen voor Komono ontwerpt en met plezier coach werd in de relaunch van Belgium’s Next Topmodel, dat in september op Streamz verschijnt.

De goot of de sterren

Om te begrijpen hoe deze jongen uit Bredene een superstylist werd, moet je enkele dingen over Eerebout weten. Hij haatte school, paste niet in het systeem: “Ik begon in een aso-richting in het Onze-Lieve-Vrouwcollege van Oostende, maar dagelijks studeren was echt niets voor mij. Ik snapte het nut er niet van, haalde uiteenlopende resultaten en kreeg problemen met mijn leerkrachten. ‘Dom is ie niet,’ zeiden ze tegen mijn ouders, ‘maar we snappen hem niet.’”

“Ik wilde naar het kunstonderwijs, maar omdat ik dat van mijn vader pas mocht nadat ik was geslaagd, gooide ik het op een akkoordje: als ik niet moest bissen, kon ik van school veranderden én was het college van me af. Ik kreeg dus een A-attest. Natuurlijk volgde ik de regels in de kunstschool in Brugge ook niet, maar daar had ik wel een steunende titularis. Het is me altijd bijgebleven dat ze zei dat ze maar twee opties in mijn leven zag: of ik belandde in de goot, of ik zou naar de sterren reiken.”

De woorden bleken profetisch. Ook zijn hogere studies fotografie in Antwerpen sloegen niet aan. “Ze vonden me te gestileerd, maar wat verwacht je wanneer je samen met de kids van de modeacademie les krijgt? Dat interesseerde me steeds meer.” Hij stopte ermee, begon als visual merchandiser voor het toen überhippe kledingmerk American Apparel en wist het verder ook niet meer.

Tot die keer dat Kylie Minogue in 2008 in het Antwerpse Sportpaleis optrad. “Die hele show was ze gekleed in Jean-Paul Gaultier-couture. Wow, dacht ik, onmogelijk dat ze ook die kleren zelf koos. Iemand moet dat toch doen. Zulke werelden creëren, dat was wat ik wilde doen.” Vandebrug treedt hem trots, geëmotioneerd zelfs, bij: “Eén ambitie had hij, Kylie Minogue stylen voor zijn dertigste. Op zijn vijfentwintigste was het zover, en voor zijn dertigste was hij de stylist van Lady Gaga.”

Daar heeft Vandebrug onrechtstreeks een rol in. Nadat het koppel elkaar tijdens Koninginnedag in Amsterdam had ontmoet en Vandebrug een week lang Myspace afspeurde om contact te leggen met Eerebout, volgden ze hun intuïtie en ging het snel. Amper drie maanden later woonden ze samen in Amsterdam, een jaar later verhuisden ze naar Londen, waar Vandebrug de kans kreeg om te tekenen bij het toonaangevende fotoagentschap Art+Commerce. “We laadden ons hele leven in mijn vaders auto en gingen ervandoor”, herinnert Eerebout zich, die het erop waagde en mee verhuisde.

Terwijl Vandebrug geld verdiende, nam Eerebout – vaak zelfs gratis – stylingopdrachten aan, tot hij op een dag via een vriend van Vandebrug te horen kreeg dat de stylist van Lady Gaga hulp zocht: “Twee weken later was ik eerste stylingassistent.” Gaga en Eerebouts karakters klikten: “Van in het begin ben ik mezelf gebleven en vertelde ik zelfs als assistent altijd de waarheid.” Die job deed hij drie jaar, weliswaar voor een klein salaris. Hij stopte ermee toen hij de kans kreeg om Minogue te stylen.

Tot Gaga op een dag weer in Londen was, een nieuwe stylist zocht en eigenlijk enkel Eerebout wilde. “Yeah fine, dacht ik. Tuurlijk kan ik dat voor een week doen, huur moeten we toch betalen.” Ondertussen is dat dertien jaar geleden, hangen er vrolijke kiekjes van hun tweetjes aan de koelkast en hebben ze matching tattoos. “Ik weet dat het cliché klinkt, maar ze is een ware inspiratiebron.” Of hij door al die rode lopers soms nog star-struck is? “Eigenlijk niet. Alhoewel. Telkens als Kylie me stuurt – we hebben een goede band en horen elkaar elke twee maanden – denk ik nog steeds: wow, de achttienjarige Tom zou echt dit niet kunnen geloven.”

Wie is Tom Eerebout (34)

  • Groeide op in Bredene.
  • Belandde na Antwerpen, Amsterdam en Londen weer in Antwerpen, in Borgerhout.
  • Getrouwd met Joost Vandebrug, vroeger commercieel modefotograaf, vandaag kunstenaar.
  • Maakte na een hobbelig schoolparcours zijn studies fotografie aan de Antwerpse academie niet af.
  • Is al dertien jaar de stylist van Lady Gaga, werkt ook met onder andere Rita Ora, Rebecca Ferguson, Sylvie Kreusch en Hooverphonic
  • Ontwierp onlangs juwelen voor Elliot & Ostrich, brengt zonnebrillen uit voor Komono en is vanaf 15 september te zien als jurylid en coach in Belgium’s Next Topmodel op Streamz.

Meer lezen

Door: Natalie Helsen. – Beeld: Rebecca Fertinel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content