Seksueel welzijn: waarom het goed nieuws is dat het taboe rond soloseks verdwijnt

Sofie Albrecht

We gaan ons steeds minder schamen over ons seksuele welzijn. Van openhartige celebrity’s over luxueuze toys tot esthetische gynaecologie: intieme wellness bereikt zowaar haar hoogtepunt. En wij kunnen alleen maar toejuichen dat het taboe rond seksualiteit afbrokkelt.

De interesse voor intieme wellness zit in de lift. Onderzoeksbureau Market Research Future berekende dat de internationale sexual wellness-markt (alles van contraceptie, seksspeeltjes, exotische lingerie, supplementen en verzorgingsproducten) tegen 2030 een omzet van 112 miljard dollar zou draaien. Dat heeft te maken met de veranderende perceptie: steeds meer mensen – vooral vrouwen, volgens marktonderzoek – gaan op zoek naar producten en diensten die hun welzijnsgevoel kunnen vergroten, van seksspeeltjes tot ingrepen. Het taboe brokkelt af vanwege verschillende redenen.

Het media-effect

Nochtans ervaart gynaecologe Marijke Aerts niet veel taboes in haar praktijk Gynaecoplus in Edegem. “Doordat steeds meer vrouwen hun schaamstreek scheren, gaan ze die zone beter bekijken en verzorgen. Ik merk dat vriendinnen er onderling over babbelen en elkaar doorverwijzen. Tijdens mijn gynaecologische consultaties vraag ik expliciet naar zaken als urineverlies of hoe de seks verloopt, waar mensen dan gemakkelijk op inpikken. Het is niet zozeer dat mensen bepaalde zaken niet durven te bespreken; het is veeleer het niet weten wat er allemaal bestaat.”

Dit bericht op Instagram bekijken

Toch is informatie over intieme wellness nog nooit zo groot geweest: gespecialiseerde websites, apps, magazineartikels, podcasts… Ook populaire reeksen als Sex Education of Masters of Sex helpen om zaken bespreekbaar te maken. “Maar dat is niet nieuw”, vindt Ann Cuyvers, oprichtster van de legendarische eroticawinkel Erotische Verbeelding, auteur en erotisch counselor. “Al 25 jaar geleden werd er in Sex and the City heel openlijk over seks gesproken.” Ook Goop, het wellness- & lifestyleplatform van actrice Gwyneth Paltrow, heeft intieme wellness helpen te positioneren als onderdeel van algemene gezondheid. Zij het niet altijd zonder controverse, door ongefundeerde claims over hun yoni balls, het promoten van vaginaal stomen en een geurkaars met de spraakmakende naam Smells Like My Vagina. De Netflix-reeks Sex, Love & Goop volgde hoe koppels probeerden te werken aan meer seksueel genot en intimiteit onder begeleiding van seksuologen en uiteraard Paltrow zelf. Een verrassend gelaagde reeks waar veel mensen zich in herkenden en die moeilijke onderwerpen bespreekbaar heeft gemaakt.

“Je was voor of tegen Fifty Shades of Grey, maar het maakte vrouwen wakker voor verlangen. Verlangen, overgave en verbeelding is essentieel. En dat kunnen vrouwen echt leren.” – Ann Cuyvers

“Het effect van mediafiguren mag je niet onderschatten”, meent Cuyvers. Ook Fifty Shades of Grey maakte tien jaar geleden de tongen los – hoofdrolspeelster Dakota Johnson investeerde overigens in sexual wellness- merk Maude. “Je was ervoor of ertegen, maar het maakte vrouwen wakker voor verlangen. Verlangen, overgave en verbeelding is essentieel. En dat kunnen vrouwen echt leren. Sommigen begrijpen niet dat je dat kunt trainen als je het niet hebt.”

Hoog lifestylegehalte

Behalve dat intieme wellness beter bespreekbaar is geworden, helpt het ook dat seksspeeltjes en -producten mooier en meer gericht op vrouwen zijn geworden. Dankzij hun minimalistische en vaak ondefinieerbare design kun je ze zonder schroom in de badkamer laten rondslingeren. Intieme verzorgingsproducten en seksspeeltjes worden tegenwoordig ook in luxebeautywinkels verkocht, zoals het Brusselse Labelchic, gespecialiseerd in natuurlijke cosmetica. Daar vind je vibrators van het stijlvolle Dame in de selfcareafdeling, naast essentiële oliën, poeders en thee. Voor eigenares Océane Taquoi is seksueel welzijn een onderdeel van vrouwelijk welzijn. “Ik wil vrouwen helpen om hun lichaam te herontdekken in een vriendelijke omgeving zonder taboes.” En dat werkt: “Ik sta versteld van het gemak en de vrijheid waarmee klanten erover spreken. Ze stellen vragen, zijn geïnteresseerd, nemen de vibrators vast. Het is absoluut geen taboeonderwerp, maar ze geven toe dat ze het aangenaam vinden om in een omgeving te kunnen kopen, waarin ze zich op hun gemak voelen.”

Dit bericht op Instagram bekijken

Met dat idee begon Cuyvers 27 jaar geleden de Erotische Verbeelding. “Ik droomde ervan dat seks een vorm van wellness zou worden. Een seksshop had toen een groezelig imago, was erg gericht op mannen en ongezellig. Onze winkel had een huiskamergevoel, en stond vol met sanseveria’s. We gingen af op onze intuïtie, zochten naar mooie materialen en producten voor vrouwen die hen plezier gaven, sterk en comfortabel deden voelen. Onze slogan was ‘Voor en door vrouwen’. Vroeger was alles recht, levensecht, op batterijen en draaide het rond. Daar moest je het mee doen. Nu heb je voor elk soort orgasme een ander hulpmiddel. Alles is ergonomisch, mooi ontworpen, oplaadbaar, milieu- en mensvriendelijk; dat is een fantastische evolutie!” Die is in gang gezet doordat vrouwen zich gingen bemoeien met het design en de marketing, meent Ann. “Een kleur is bijvoorbeeld heel belangrijk voor een vrouw. Vroeger had je beige-roze of zwart. Nu heb je alle kleuren van de regenboog. Dat maakt het allemaal wat vriendelijker.”

Meer over seks & relaties:

Openingsbeeld: For Love & Lemons 

Partner Content

Gesponsorde content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."