Je voelt je vaak wat futloos en moe én neemt je al jaren voor om er wat aan te doen? Dan kun je nu beter aan de slag. Meer zelfs: de tweede lockdown heeft misschien meer impact op je mentaal welzijn dan je denkt. Bovendien is dit een goed moment om te starten.

Een gezonde geest in een gezond lichaam start met verschillende dingen. Gezonde voeding, voldoende beweging, stressbeperking en voldoende slaap zijn daarbij essentieel. Allemaal gemakkelijk gezegd, maar hoe kun je jezelf die nieuwe gezonde gewoontes eigen maken? Deze 8 tips helpen je op weg.

1. Waarom wil je fitter worden?

Beantwoord die vraag voor jezelf, want uiteindelijk is dat je motivatie. Wil je een betere conditie, meer zelfvertrouwen of gezonder leven… Noteer voor jezelf duidelijk waarom. Zoek daarna naar concrete manieren om dit aan te pakken. Een betere conditie kun je misschien kweken door een paar keer per week workouts te doen en voor dat zelfvertrouwen bestaan er misschien veel interessante podcasts.

2. Kies zeer haalbare doelen

Ja, je bent heel gemotiveerd om vanaf 3 keer per week te sporten, iedere dag enkel nog water te drinken en elke ochtend te starten met een yoga-sessie. Maar het is niet realistisch. Kies dus heel haalbare doelen. ‘Vanaf nu drink ik anderhalve liter water per dag’, ‘vanaf nu wandel ik minstens 30 minuten per dag’ of ‘ik neem me voor om minstens 1 keer per week te sporten’, haalbaarder en daardoor gemakkelijker vol te houden. Let op: zorg dat ze SMART zijn: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgeboden. ‘Ik ga gezonder leven’, is dus niet duidelijk genoeg. ‘Vanaf ga ik iedere dag een half uurtje wandelen tijdens mijn lunchpauze’, is dat wel.

3. Schrijf je doelen op

Schrijf duidelijk op wat je wilt bereiken, waarom je het wilt bereiken en hoe je dat wilt bereiken. Een handige manier om jezelf eraan te herinneren, maar ook om het specifiek te maken, zoals hierboven vermeld. Hang ze liefst op een zichtbare plaats zodat je jezelf eraan herinnert.

4. Anticipeer op je zwaktes

Kun je niet van de chocopasta afblijven als je hem ziet staan, kies je liever voor Netflix in plaats van die wandeling of heb je weinig energie als je lang niet met je vrienden praat… Allemaal zeer menselijk. Gelukkig kun je anticiperen. Geen chocopasta in huis, geen probleem. Plan je wandeling in je agenda in (en beloon jezelf achteraf met Netflix) en via Zoom kun je ook nu fijn contact houden.

5. Controleer je keuken

Heb jij een groot zwak voor paprikachips? Er is maar één truc, verwijder hem gewoon uit je keuken. Controleer je keuken, voorzie gezonde ingrediënten en gezonde snacks. Een hongertje: je kiest gewoon uit iets gezonds uit de kast. Toch ongezonde dingen in huis (voor manlief of de kids)? Bewaar ze op een plekje dat niet meteen in het oog springt én dat wat moeite kost om te nemen: de bovenste kast waar je zelf niet aan kunt bijvoorbeeld.

6. Doe aan mealprepping

Zelfs nu we met z’n allen binnen zitten, heb je niet altijd tijd of energie om na een lange dag home office ook nog eens een uitgebreide maaltijd op tafel te toveren. Daarom is er mealpreppen. Op zondag (of een andere dag) sla je gezonde ingrediënten in, maak je een schema voor de rest van de week en bereid je zoveel mogelijk maaltijden voor. Smakelijk!

7. Plan je work-outs

Het is druk, dat is zeker waar. Maar work-outs zijn zo belangrijk dat je er tijd voor moet maken. Het feit dat de les pilates even niet kan, maakt het er niet gemakkelijker op. Al is ook dat geen excuus: betrek je partner (en maak romantische wandelingen of dans in de woonkamer), neem de kinderen mee naar buiten voor een gezellige herfstwandeling of trek je even terug en neem even tijd voor een toffe home workout.

8. Slaap voldoende

Alles start met een goede nachtrust. Zorg daarom dat je voldoende slaapt en luister naar je lichaam.

Enkele praktische tips voor meer energie:

  • Eet gezond: zet veel groenten en fruit op het menu. Voeding heeft een grotere impact dan je denkt.
  • Beweeg voldoende: probeer dagelijks zo’n 30 minuten te bewegen aan een rustig tempo, maak het twee keer per week wat intensiever.
  • Blijf in contact met de mensen om je heen: dat kan via een kaartje, dankzij Zoom, berichtjes of telefoontjes.
  • Baken je werktijden af: nu je thuis werkt, is het essentieel om niet alleen nog maar met je werk bezig te zijn. Baken je werkruimte af indien mogelijk, sluit je laptop af na je werkdag en focus even op iets anders.
  • Maak tijd voor jezelf: zelfs als jij, je partner en de kinderen de hele dag samen thuis zijn, is het perfect mogelijk even tijd voor jezelf te nemen. En doe op dat moment vooral waar jij zin in hebt.
  • Zoek hulp indien nodig: psychologen of huisartsen kun je perfect veilig bezoeken (of zelfs online)

Vergeet vooral ook niet: het is ook oké als je even niet lekker zit in je vel. Het zijn speciale tijden voor iedereen. En voel je vooral niet schuldig als je toch een keer lekker lui bent, chocopasta eet à volonté of gewoon even geen zin hebt om jezelf op te peppen.

Meer tips om je fitter te voelen: