Je voelt je vaak wat futloos en moe én neemt je al jaren voor om er wat aan te doen? Dan kun je nu beter aan de slag. Dankzij deze tips stop je eindelijk met uitstellen en start je met gezonder leven.

1. Waarom wil je fitter worden?

Beantwoord die vraag voor jezelf, want uiteindelijk is dat je motivatie. Wil je een betere conditie, meer zelfvertrouwen of gezonder leven… Noteer voor jezelf het waarom.

2. Kies zeer haalbare doelen

Ja, je bent heel gemotiveerd om vanaf 3 keer per week te sporten, iedere dag enkel nog water te drinken en elke ochtend te starten met een yoga-sessie. Maar het is niet realistisch. Kies dus heel haalbare doelen. ‘Vanaf nu drink ik anderhalve liter water per dag’, ‘vanaf nu wandel ik minstens 30 minuten per dag’ of ‘ik neem me voor om minstens 1 keer per week te sporten’, haalbaarder en daardoor gemakkelijker vol te houden. Let op: zorg dat ze SMART zijn: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgeboden. ‘Ik ga gezonder leven’, is dus niet duidelijk genoeg. ‘Vanaf nu drink ik iedere ochtend een groot glas water’, is dat wel.

3. Schrijf je doelen op

Schrijf duidelijk op wat je wilt bereiken, waarom je het wilt bereiken en hoe je dat wilt bereiken. Een handige manier om jezelf eraan te herinneren, maar ook om het specifiek te maken, zoals hierboven vermeld. Tip: hang je doelen op je koelkast of in een keukenkastje, zo herinner je jezelf eraan.

4. Anticipeer op je zwaktes

Loopt het altijd mis als je op restaurant bent of gooien feestjes steeds roet in het eten? Of is het net stress die maakt dat jij niet kunt stoppen met eten? Allemaal geen probleem, iedereen heeft zijn zwaktes, en je kunt er perfect op anticiperen. Bestudeer op voorhand de menukaart van het restaurant en beslis al wat je kiest, eet voor je gaat nog een kom gezonde groentesoep en pak je stress aan…

5. Controleer je keuken

Heb jij een groot zwak voor paprikachips? Er is maar één truc, verwijder hem gewoon uit je keuken. Controleer je keuken, voorzie gezonde ingrediënten en gezonde snacks. Een hongertje: je kiest gewoon uit iets gezonds uit de kast. Toch ongezonde dingen in huis (voor manlief of de kids?), bewaar ze op een plekje dat niet meteen in het oog springt én dat wat moeite kost om te nemen: de bovenste kast waar je zelf niet aan kunt bijvoorbeeld.

6. Doe aan mealprepping

We begrijpen volledig dat je op maandagavond weinig tijd hebt om boodschappen te doen en een uitgebreide maaltijd op tafel te toveren. Daarom is er mealpreppen. Op zondag (of een andere dag) sla je gezonde ingrediënten in, maak je een schema voor de rest van de week en bereid je zoveel mogelijk maaltijden voor. Smakelijk!

7. Plan je work-outs

Het is druk, dat is zeker waar. Maar work-outs zijn zo belangrijk dat je er tijd voor moet maken. Zoek een buddy die je motiveert als je wilt afhaken, plan je work-outs stelselmatig in je agenda in en zie het écht als tijd voor jezelf. Even je hoofd leegmaken en alleen met jezelf bezig zijn.

8. Slaap voldoende

Neen, weinig slaap nodig hebben, is al lang niet meer stoer. Het verhoogt de kans op overgewicht, depressies en alzheimer. Zorg nu eindelijk voor voldoende nachtrust.

Mealpreppen, work-outschema opstellen of recepten zoeken?

Deze boeken helpen je op weg.

Nog eenvoudiger 2 – Pascale Naessens

De basisregels van Pascale Naessens ken je ondertussen. Weinig tijd? In ‘Nog Eenvoudiger 2’ vind je tal van recepten die snel klaar zijn én slechts 4 ingrediënten vereisen. Heerlijk eenvoudig.

Uitgeverij Lannoo – Hier te koop

#Fitplus – Delphine Steelandt

Weet je niet goed hoe te beginnen? Delphine Steelandt deelt in #Fitplus de tips om zowel met gezonde voeding als work-outs aan de slag te gaan.

Uitgeverij Lannoo – Hier verkrijgbaar

Het slimmedarmendieet-kookboek – Clare Bailey

Dr. Clare Bailey legt uit waarom je darmen als je tweede brein gezien worden, hoe je van je suikerverslaving afraakt en hoe je afvalt. Dankzij meer dan 150 recepten vind je ongetwijfeld inspiratie.

Nieuwezijds B.V., Uitgeverij – Hier verkrijgbaar 

Be fit, be awesome

Laura Van Den Broeck deelt recepten en work-outs voor wie weinig tijd heeft. Wat dacht je van een potje squatten terwijl de  groenten in de oven staan?

Uitgeverij Vrijdag – Hier verkrijgbaar

Meer tips voor een gezonde levensstijl: