Ontrommel je leven: meer rust in huis, meer rust in je hoofd

Goedele Leyssen

Ben jij ook altijd zo druk dat je geen moment tijd hebt voor jezelf? Vind je te weinig tijd voor sport of gezond koken, maar besef je eigenlijk wel hoe ongezond dat is voor zowel je lichaam als je geest? En wil je daar iets aan veranderen? Dan ben je helemaal klaar voor de 10-daagse Self-Care Challenge van Feeling x Goedele Leyssen! Iedere dag deelt gezondheidsexperte Goedele Leyssen haar gouden tips om de gelukkigste en meest energieke versie van jezelf te worden. Vandaag: een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimde geest. Zo pak je dat aan.

Dit artikel maakt deel uit van de self-care challenge van Goedele Leyssen & Feeling. Ontdek hier alle artikels en tips van Goedele.

“Clutter is nothing more than postponed decisions” – Barbara Hemphill

Een eigen ruimte of een rustig hoekje in je huis waar je ongestoord je ding kunt doen -of dat nu mediteren is, yoga doen of creatief bezig zijn is, – helpt je om van self-care een prioriteit te maken.

Dat is wat ik ook zelf ondervond toen ik na mijn scheiding verhuisde naar een appartement. Het had een bureau en twee slaapkamers, wat perfect was voor mijn zoon en mij. Op termijn leerde ik echter iemand nieuw kennen die in Amerika woonde, maar graag naar België wilde verhuizen. Niet lang na zijn komst breidde ons gezin uit met Moyo de hond en Oni de kat.

Ook al hield ik van mijn appartement, het werd te klein nu we met 5 waren. Er stonden te veel spullen, waardoor ik nooit het gevoel had dat het opgeruimd was, en dat had een negatieve impact  op hoe ik me voelde. Ik had ook geen eigen plek om te mediteren. Dat moest tussen het droogrek en de wasmachine of in de badkamer omdat de dieren in de woonkamer sliepen.

Twee jaar later verhuisden we naar een huis. Wat een opluchting. Onze dieren hadden nu hun eigen ruimte en ik had mijn eigen bureau met plaats om yoga te doen, mijn work-outs en mijn meditaties die ik helemaal kon inrichten zoals ik het wilde. Het werd makkelijker en leuker om tijd voor mezelf te maken, waardoor ik me lichter voelde, minder gespannen, rustiger. Ik sliep zelfs veel beter. Het was toen dat ik pas echt besefte hoe groot de impact is van onze omgeving op hoe goed we voor onszelf zorgen.

4 tips om beter om te gaan met je spullen

1. Vel je oordeel & ontspul

Neem een moment om even rond te kijken in de ruimtes die belangrijk zijn voor je en stel de volgende vragen.

  • Wat voor een gevoel geeft deze ruimte je?
  • Wat zegt ze over je? Reflecteert ze wie jij bent?
  • Staan er ook spullen die je eigenlijk niet nodig hebt. Hoe minder spullen je hebt, hoe makkelijker het wordt om alles schoon te houden. Twijfel je of je iets zou bijhouden of weggooien? Stel jezelf dan de vraag of het mooi of nuttig is. Is het antwoord twee keer ‘nee’, dan mag het weg. When in doubt…throw it out.
  • Is er iets dat je nodig hebt om deze ruimte praktischer te maken zoals een extra kast of een rek of een wasmand voor je vuile was zodat die niet langer op de grond rondslingert?
  • Wat in de ruimte geeft je een goed gevoel, waar word je blij van?
  • Is er iets dat je voelt dat er mist, iets dat je nodig hebt om deze ruimte mooier te maken?

Spullen wegdoen is heel relevant voor mij op dit moment, want terwijl ik dit schrijf, staat onze woonkamer vol met kartonnen dozen. Over twee maanden verhuizen we naar Spanje. Een heleboel spullen kunnen niet mee, waardoor dit een intense periode is van loslaten.

Ik sorteer onze spullen volgens de volgende 5 criteria:

  • Spullen die verkocht kunnen worden.
  • Spullen die we aan mensen kunnen geven die we graag zien.
  • Spullen die we aan mensen kunt geven die we niet kennen. Er zijn vast mensen in nood die onze spullen goed kunnen gebruiken.
  • Spullen die gerecycleerd kunnen worden.
  • Spullen die weggegooid moeten worden.

2. Ontrommelen

Hoe mooi een ruimte ook is, als ze vol rommel ligt, is het moeilijk om er tot rust te komen. Een beetje gezellige rommel is uiteraard geen enkel probleem. Niet zoveel mensen worden gelukkiger van een steriele omgeving.

Rommel kan je emotioneel treffen en je kostbare energie opslurpen waardoor je je er geïrriteerd en overweldigd door gaat voelen. De meesten onder ons functioneren minder goed in een chaotische omgeving.

Een van de redenen waarom opruimen rust brengt, is omdat je het iets is dat je kunt controleren. Jij kunt beslissen dat je NU gaat opruimen en het gevolg van die beslissing is dat rommel verdwijnt. Die controle heb je niet over het weer bijvoorbeeld of over het verkeer, je bemoeizieke buurvrouw of een situatie op het werk.

3. Tips om je huis schoon te houden

Reflecteer: Zijn er nieuwe gewoontes die jij moet installeren om een bepaalde ruimte in je huis schoon te houden zoals elke dag even tijd nemen om je bureau op te ruimen?

Nodig eens iemand uit. Nodig regelmatig iemand uit en begin een uur voor hij of zij komt op te ruimen. Je zal zien dat het sneller en beter gaat dan ooit.

Stap voor stap.  Als je hele huis opruimen iets is waar je huizenhoog tegenop ziet, begin dan met je handtas, of een lade vol rommel, of je koelkast. Misschien smaakt het naar meer.

Ruim je bureau op. Neem elke dag 10 minuutjes om je bureau op te ruimen.De impact van een opgeruimd bureau is niet te onderschatten. Het geeft je een gevoel van controle -het eerste dat je verliest als je onder stress staat- en je wint er tijd mee omdat je niet achter alles moet gaan zoeken. Vervang de rommel op je bureau door een foto van een leuk moment, een inspirerende quote, een kaarsje of een plant.

Plan. Reserveer vaste momenten in je week om te wassen, te strijken,  te poetsen, het glas weg te doen  -bij ons is dat zaterdagochtend-  en hou je eraan. Is je tijd heel kostbaar, laat het dan doen of schakel de rest van je gezin in.

Stel je prioriteiten. Een heel belangrijke plek om schoon te houden is je slaapkamer want daar ga je naartoe om lichamelijk en mentaal te herstellen van een drukke dag.

Weggooien kan opluchten. Durf dingen weg gooien Toen ik nog als journalist werkte, had ik een grote kartonnen doos vol artikels die ik ‘ooit’ nog eens wilde lezen. De artikels lagen vervolgens stof te verzamelen want ik had nooit tijd en ik kreeg stress als ik er alleen nog maar naar keek. Wat een opluchting toen ik die doos eindelijk bij het oud papier durfde zetten.

4. Relativeer je rommel

Ik kon mezelf vroeger zwaar veroordelen vanwege de rommel die ik maakte. Dat gebeurt typisch op momenten dat mijn aandacht volledig gaat naar een boek of een groot project. Sinds ik de chaos op zo’n momenten kan zien als een soort veruitwendiging van de creatieve energieorkaan in mezelf, kan ik erom lachen en zodra er tijd vrijkomt, ruim ik alles gewoon netjes op. Dat voelt veel beter.

Onze tijd samen zit erop. Het was heel leuk om samen met jou door deze self-care challenge te gaan en je de strategieën te geven voor een gelukkig, gezond en succesvol leven. Wil je je ervaringen delen, doe dat gerust via de SelfCare Club of mail mij op hello@goedeleleyssen.com

Word lid van de self-care club

Goedele Leyssen lanceert samen met Feeling een 10-daagse self-care challenge. Tijdens de challenge zal je strategieën en vaardigheden leren voor een gezond, gelukkig en succesvol leven. Ga vanavond om 20u naar De SelfCare Club op Facebook voor een korte Facebook Live waarin je een leuke oefening zal leren waar je je dag mee kunt kick-starten, en je krijgt meteen ook een extra uitdaging voor de dag erna.

Meer lezen over zelfliefde en zelfzorg? Dit artikel maakt deel uit van de self-care challenge van Goedele Leyssen & Feeling. Ontdek hier alle artikels en tips van Goedele.

Meer tips van Goedele Leyssen:

Foto: Kurt Stallaert, uit Goedeles boek De Wellness Formule.

Partner Content

Gesponsorde content